EVO wil rederijen uit scheepvaartkartels
ZOETERMEER (ANP) - De verladersorganisatie EVO heeft rederijen ertoe opgeroepen onmiddellijk uit de internationale scheepvaartkartels of conferenties te stappen die vorige week in Europees verband in de ban zijn gedaan.
De ministers van Economische Zaken van de 25 EU-landen zetten een week geleden een streep door de oude praktijk van prijsafspraken bij zeevrachtvervoerders. Het gaat vooral om routes tussen Europa, Amerika en het Verre Oosten. Een voorstel van de Europese Commissie lag aan de basis van dat besluit. Volgens algemeen directeur Dick van den Broek Humpreij van de EVO doen rederijen er verstandig aan reeds in te spelen op de situatie die eind 2008 zal ontstaan.De grote vrachtbedrijven die de afspraken onderhouden zijn in meerderheid Europees. Het gaat bijvoorbeeld om het Deense Maersk, de in het Zwitserse Genève gevestigde Mediterranean Shipping Company en het Franse CMA-CGM.
Brussel liet deze zogeheten conferenties jarenlang toe, maar wil concurrentie om onnodig hoge vrachttarieven te voorkomen. De kartels moeten in oktober 2008 eindigen.
De EVO ziet niets in alternatieven die de rederijen voorstelden aan Brussel. De Commissie heeft een consultatieronde ingezet om organisaties de kans te geven op die ideeën te reageren. Zo willen de rederijen nog steeds gegevens uitwisselen over de verwachte marktontwikkelingen voor de komende achttien maanden. Ze willen ook onderlinge bijeenkomsten voor overleg over vraag-en-aanbodverwachtingen en valuta- en terminaltoeslagen. „Daardoor kunnen toeslagen winstmakers worden”, stelt de verladersorganisatie.
De EVO hoopt dat het voorbeeld van Europa navolging krijgt. Het conferentiesysteem en daarmee het vaststellen van collectieve toeslagen is in de Verenigde Staten nog steeds van toepassing. Dat zorgt niet alleen voor onnodige kosten, maar ook voor minder efficiënte dienstverlening voor verladers.