Binnenland

„Patiënt na ontslag aan lot overgelaten”

UTRECHT - De nazorg voor patiënten die uit een ziekenhuis zijn ontslagen, is niet goed geregeld. Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg in haar jaarlijkse rapport, de ”Staat van de Gezondheidszorg”, dat maandag is gepubliceerd.

Binnenlandredactie
3 October 2006 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

Patiënten worden tegenwoordig steeds sneller na een ziekenhuisbehandeling naar huis gestuurd. Maar een op de drie patiënten hoort niet wat hij of zij moet doen in geval van nood of wanneer het nodig is contact op te nemen met de huisarts. Andere patiënten krijgen helemaal geen instructies mee.Dat brengt het risico met zich mee dat patiënten onnodig met klachten doormodderen of niet goed op signalen reageren. Patiënten krijgen ook vaak tegenstrijdige adviezen van verschillende hulpverleners. Dat is niet alleen risicovol, het leidt ook tot onnodige onzekerheid bij patiënten.

Het rapport stelt verder dat hulpverleners hun patiënten onvoldoende over een aanstaande (zware) operatie of behandeling informeren. Ze zeggen veel te weinig over risico’s, vooruitzichten en eventuele alternatieven. De inspectie vindt dat patiënten altijd moeten weten waar ze aan toe zijn.

Ook blijkt dat de meerderheid niet weet dat ze toestemming moeten geven om naar een specialist te worden doorverwezen, noch dat ze recht hebben op informatie over alternatieve behandelmogelijkheden.

Drie jaar geleden constateerde de inspectie al dat de samenwerking en de afspraken tussen huisartsen, specialisten, apothekers en thuiszorg voor chronisch zieken te wensen overlieten. Sindsdien is die zogenoemde ketenzorg niet wezenlijk verbeterd, aldus hoofdinspecteur Jenneke van Veen in een toelichting.

Volgens haar hadden ziekenhuizen ook beter op de nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. Maar dat is niet gebeurd. Patiënten weten niet wie ze waarop kunnen aanspreken en ook het tuchtrecht is niet aan ketenzorg aangepast.

Volgens Van Veen is het met de rechten van patiënten verder op papier wel goed geregeld, maar blijkt er in de praktijk veel aan te schorten. Zo is het voor patiënten nog veel te moeilijk om hun recht op verantwoorde zorg te halen. Bovendien is vaak ook nog niet vastgesteld wat die verantwoorde zorg is. Aan de norm voor verantwoorde zorg wordt wel gewerkt.

Patiënten weten vaak ook niet goed wat de voor- en nadelen van de verschillende klachtenprocedures zijn. De inspectie verwijst zelf mensen bijna altijd eerst naar de klachtencommissie van de desbetreffende instelling. Maar uit het onderzoek blijkt dat deze nog steeds niet altijd onafhankelijk zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer