Economie

Samen werken aan werk op banenmarkt

AMSTERDAM - „Wij zijn gastarbeiders. En dat blijven we.” Dat werd Abkader Chriti (48) met de paplepel ingegoten. Op een dag besloot de Marokkaan dat hij daar anders over dacht. Hij leende geld om te gaan studeren. Nu is hij directeur van Agens, een bedrijf dat „vecht voor werk.”

29 September 2006 22:55Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

Op de Landelijke Banenmarkt, die vrijdag in Amsterdam werd geopend en vandaag op 97 plaatsen in Nederland te bezoeken is, vertelt Chriti tijdens een workshop over het geheim van succes. „Succes begint met bereidheid, de wil om te slagen. Als de leerling bereid is, zal de leermeester verschijnen.”Voor een groep van een man of vijftien, in een rustige ruimte boven een rumoerige banenmarkt, doet Chrito zijn verhaal. Toen hij in de jaren ’70 met zijn ouders van Marokko naar Nederland verhuisde, kwam hij in de vijfde klas van de lagere school terecht. „Waar ik geschiedenisles kreeg. Dat werd een mislukking. Daarna moest ik naar de lts. Ze wisten niet dat ik niet technisch ben en twee linkerhanden heb. De tweede mislukking. Op mijn vijftiende stond ik op straat, zonder diploma, zonder werk.”

Magazijn- of productiemedewerker worden was ongeveer het enige waarvoor Chrito in aanmerking kwam. Op zijn 25e wist hij zeker dat hij dat niet wilde. Opnieuw naar school leek de enige manier om uitdagender werk te vinden. „Heeft dat zín, vragen wij dan? Je bent al 25 en moet je dan weer leren? Het heeft altijd zin, daarom zitten we hier”, houdt hij zijn gehoor voor. Instemmend gemompel, geknik links en rechts.

Om iets te bereiken in de samenleving is het volgens Chriti belangrijk te beseffen „dat je de maatschappij niet kunt veranderen, maar je visie erop wel.” Hij geeft zeven regels om succesvol in de werkende wereld te functioneren. „Je moet de bereidheid hebben. We hebben allemaal beperkingen, maar de meeste zijn ons door onszelf en de omgeving opgelegd. Mik hoog!” Als tweede noemt hij technieken: „Teken een jarenplan op een A4’tje en hang dat boven je bed.” Volgende speerpunten in de reeks zijn kennis, spelregels, zelfvertrouwen, netwerken en „hoe om te gaan met tegenslagen.”

De drie kwartier van de workshop zijn om. Chriti’s gehoor spoedt zich -wijzer en gemotiveerder dan even daarvoor, het is te zien op de vastberaden gezichten- naar de volgende cursus. De organisatoren van de banenmarkt, het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en MKB-Nederland, zetten meer workshops op touw: ”Effectief solliciteren”, ”Starten vanuit een uitkering”, ”Netwerken voor hoger opgeleiden” en nog dertien andere.

De workshops vormen een onderdeel van de Landelijke Banenmarkt, die als primair doel heeft werkgevers en werkzoekers met elkaar in contact te brengen. ”Samen werken aan werk” is het motto. Het CWI organiseerde de werkmarkt voor de vierde keer. In grote steden als Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en was de markt gisteren al te bezoeken; vandaag is het CWI ook in kleinere plaatsen present.

De banenmarkt trok vorig jaar in totaal ruim 18.000 bezoekers. Rond 15.00 uur vrijdag had het CWI 8000 bezoekers geteld. „We verwachten dat we nu boven de 20.000 uitkomen”, aldus woordvoerster Bianca van Overveld. Werkgevers hebben landelijk 110.000 vacatures aangemeld.

De stands waren dit jaar gewild bij werkgevers. „We hebben zelfs nee moeten verkopen.” In totaal zijn er 125. Naast 108 ’echte’ bedrijven presenteren scholen, reïntegratiebedrijven en uitzendbureaus zich.

„Er staat echt van alles. Een horeca-, ict- en bouwbedrijf, een adviesbureau. Zelfs een schoenenzaak. We willen voor iedereen die op zoek is naar een baan wat bieden: van timmerman tot directeur.” Niet alleen grote zaken en ketens bevolken de beurs, ook kleine ondernemingen presenteren zich in het MKB-paviljoen.

Een banenmarkt is laagdrempeliger dan een CWI-kantoor, vermoedt Van Overveld. „Hier komen veel jongeren. En nieuwkomers op de arbeidsmarkt.” Daarnaast vormen vrouwen die (weer) aan de slag willen de doelgroep, en jongeren die vroegtijdig van school gaan, en 45-plussers. „En vorig jaar bestond 18 procent uit positieverbeteraars.”

Het CWI laat mensen via reclame langs de openbare weg en persoonlijke brieven weten dat de banenmarkt op komst is. „Trek kleding aan die je naar een sollicitatiegesprek zou aantrekken, adviseren we werkzoekers. Je weet nooit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer