Economie

Minister Peijs lanceert dodehoekcampagne

DEN HAAG/NIJKERK (ANP) - Minister Peijs van Verkeer lanceert zaterdag een dodehoekcampagne. De campagne ”Blijf uit de dode hoek” is gericht op fietsers tussen de 14 en de 17 jaar en bedoeld om die bewust te maken van het risico van rechtsafslaand vrachtverkeer.

29 September 2006 19:24Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

Elke vrachtwagen heeft dode hoeken die het zicht van de chauffeur beperken. Daardoor ontstaan ongevallen. De laatste jaren helpen spiegels en videosystemen om het risico te verkleinen. Het aantal ongelukken met dodelijke afloop met rechtsafslaande trucks is daardoor gedaald. Maar het aantal jonge fietsers daaronder dat omkwam, is juist gestegen: van zeven in 2003 naar vijftien in 2005.Peijs geeft het startsein voor de campagne op een bijeenkomst in Nijkerk, waar zij enige honderden vrachtwagenchauffeurs zal onderscheiden voor jarenlang schadevrij rijden.

De bewindsvrouw zal ook de beroepsgroep oproepen dat hij op de hoogte moet zijn van het gevaar van de dode hoek. „Maar jonge fietsers denken vaak: Ik word toch wel gezien”, aldus een woordvoerster van de minister gisteren.

Jaap Stalenburg, woordvoerder van transportverzekeraar TVM, benadrukt dat de sector de afgelopen jaren miljoenen heeft geïnvesteerd in nog modernere spiegels dan de dodehoekspiegel, die sinds 2003 verplicht is, en in videosystemen. „Wij zijn er vóór om ons hier gezamenlijk voor in te zetten. Maar zonder fietsers te willen beschuldigen, het gaat ons ook om het verkeersgedrag van fietsers en bromfietsers. Hou je aan de regels, dus niet door rood licht rijden.”

De campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorziet in advertenties in school- en jongerenbladen en in een site met games.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer