Binnenland

„Onnodige medische handelingen”

RIJSWIJK (ANP) - Buitenlandse artsen en ziekenhuizen voeren steeds vaker volstrekt onnodige en onnodig dure medische handelingen uit bij Nederlandse toeristen.

29 September 2006 11:59Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

Dat blijkt vrijdag uit een inventarisatie van meldingen die de VerzekeraarsHulpDienst (VHD) afgelopen zomer binnenkreeg.De meeste klachten kwamen uit Egypte, Spanje of Turkije. De grootste kostenposten zijn overbodig ambulancevervoer, onnodige medicatie en verkeerd opgestelde rekeningen.

„Deze handelingen zijn niet nieuw”, vertelt Han Kettenis, woordvoerder van de VHD. „Maar we zien dit jaar wel een stijging ten opzichte van voorgaande jaren.” Zo werden dit jaar in Turkije in 11,7 procent van de behandelingen in ziekenhuizen onnodige kosten in rekening gebracht. Vorig jaar was dit 8,7 procent.

Voorbeelden van deze onnodige handelingen zijn een vrouw die in een zee-egel trapte en op advies van de arts van het hotel per ambulance naar het ziekenhuis werd vervoerd. Een andere vrouw werd voor oorpijn in het ziekenhuis aan het infuus is gelegd.

Uit de meldingen die bij de nationaal en internationaal opererende hulpverleningsorganisatie binnenkwamen, blijkt verder dat veel vakantiegangers niet weten dat ze niet gebonden zijn aan de ziekenhuizen of de artsen van hun hotel. Toeristen worden vaak al op vliegvelden en in hotels benaderd met brochures van ziekenhuizen met commerciële doeleinden. „Het is daarom verstandiger om met je reisverzekering te overleggen waar je het beste heen kan gaan, dan op eigen houtje een ziekenhuis binnen te stappen dat je alleen kent van een flyer”, adviseert Kettenis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer