Persoonlijke stijl centraal op Woonbeurs
AMSTERDAM - Genieten van wonen in de ruimste zin van het woord. Dat is het thema van de Woonbeurs Amsterdam 2006. Van champagne drinken in een buitenbad tot kijken naar een binnenmuur met decoratiestickers.
De veertiende editie van de beurs is gisteravond geopend. De 313 deelnemers presenteren op zo’n 30.000 vierkante meter hun woonwaren. Verwacht wordt dat het aantal bezoekers rond de 95.000 zal liggen.De nadruk ligt vooral op beleving en persoonlijk advies, aldus Daan van Trigt van beursorganisator HRP Organisatie. „Bezoekers kunnen deelnemen aan workshops en op tal van plaatsen is gratis interieuradvies te verkrijgen.”
Tijdens een speeddate bijvoorbeeld. Interieurontwerpers van de Beroepsvereniging van Nederlandse Interieurarchitecten (BNI) tekenen aan de BNI-bar in een mum van tijd een nieuwe inrichting voor hun gast uit. Op een bierviltje.
Bij meubelontwerper Vitra kan de beursbezoeker stoelendansen. De winnaar krijgt een stoel mee naar huis. In het kookdomein van kok Julius Jaspers mogen liefhebbers zelf aan de slag met potten en pannen. Of een demonstratie stikstofkoken bijwonen.
Koken is niet helemaal het juiste woord: de producten worden ’gefrituurd’ in een afgesloten kruik met stikstof van -197 graden. Het bevroren voedsel smelt in de mond en dat geeft een bijzondere smaakexplosie.
Het koken van de toekomst? „Nee”, zegt Jos Grootscholten van Hotel Elzenduin. „Deze techniek is vooral grappig en apart. Maar voor de doorsnee-thuiskok is het vrij gevaarlijk. Stikstof vereist een voorzichtige behandeling.”
Ook de Woonbeurs ontkomt niet aan de trend massaproducten te personaliseren. De beurs heeft een Woonlokaal, waar bezoekers worden ingewijd in de geheimen van het customizen, het verpersoonlijken van het interieur. Meubels en wanden worden exclusief door ze te beplakken met decoratiestickers van vinyl of door er speciale verf van Histor op te smeren.
StrandZuid, de nieuwe buitenlocatie van de beurs, biedt een foto-expositie van Nederlanders met hun Senseo. Tevens zijn versierde exemplaren van het populaire koffiezetapparaat te bewonderen en kunnen bezoekers een pakketje mee naar huis nemen om hun apparaat een persoonlijke aankleding te geven.
Het woonevenement besteedt ruim aandacht aan het buiten wonen. „Het buitenleven wordt een integraal onderdeel van onze woonruimte”, aldus organisator Van Trigt. „We zien een ontwikkeling van binnen naar buiten. Buitenmeubelen krijgen daarom meer aandacht van designers.”
Veel tuinloungemeubelen dus in de RAI. En champagne drinken in een bubbelbad met zachte wanden, schommelen in een hangmatstoel van Fatboy of barbecueën in een olievat van ontwerper Bart Vos. MSK SunSquare rekent af met de vertrouwde parasol en presenteert het zonnezeil.
Het leven buitenshuis is zo populair dat over een halfjaar een speciale beurs voor buiten wonen zal worden georganiseerd: de Outside 2007. De Woonbeurs 2006 loopt nog tot 1 oktober in de RAI.