ANWB bezorgd over sluiten spoorovergang
DEN HAAG - De plannen om in de periode tot 2010 honderden gelijkvloerse spoorwegovergangen te sluiten, beperken fietsers, wandelaars en ruiters in hun mogelijkheden tot recreëren. Ook zijn er nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid en het milieu.
Dat zegt de ANWB in een dinsdagochtend verschenen persbericht. De ANWB vreest dat door het noodzakelijke omrijden gemakkelijker de keuze op de auto zal vallen. Ook is de organisatie bang dat de lokale verkeersveiligheid zal afnemen, omdat het verkeer op minder overgangen wordt geconcentreerd en daardoor de verkeersdruk op toeleidende wegen verder toeneemt.Opheffing van gelijkvloerse spoorwegovergangen gebeurt om de veiligheid op het spoor te verbeteren.
Volgens de bond worden in het veiligheidsbeleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en ProRail alle ongevallen op de spoorwegovergangen op één grote hoop geveegd. Statistieken van ongevallen laten echter zien dat het overgrote deel van de slachtoffers door aanrijdingen onder bestuurders van motorvoertuigen valt. Het aantal ongelukken met dodelijke afloop tussen treinen en wandelaars, fietsers of ruiters is gering. Daarom bepleit de ANWB om spoorwegovergangen alleen af te sluiten voor het gemotoriseerde verkeer.
In Nederland vindt het proces met de afsluiting van gelijkvloerse spoorwegovergangen volgens de bond heel geleidelijk plaats. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en ProRail streven naar afsluiting van nog eens honderden overgangen in de periode tot 2010.
De ANWB heeft dit voorjaar al brieven naar diverse overheden in het gebied van de Meijerij (Noord-Brabant) geschreven om deze instanties van het probleem op de hoogte te stellen.