Beveiliging op Duits traject was verouderd
BERLIJN (AP) - De Duitse autoriteiten hebben zondag toegegeven dat de proefbaan waar gisteren een zweeftrein op een onderhoudswagon botste niet voorzien was van de meest up-to-date beveiligingsapparatuur. Was dat wel zo geweest, dan zou het ongeluk, waarbij 23 mensen omkwamen, „nooit gebeurd zijn”, aldus minister van Verkeer Wolfgang Tiefensee.
Tiefensee zei dat de beveiliging van de proefbaan bij Lathen aan de voorschriften voldeed, maar dat een nog te bouwen zweeftreinbaan bij München van een moderner systeem wordt voorzien. „Dit ongeluk zou in München nooit kunnen gebeuren”, zei Tiefensee na een gesprek met experts en zijn ambtgenoot uit Beieren. De ontmoeting diende om te bespreken wat er gedaan kan worden om de veiligheid van de trein, die zweeft over een elektrisch opgewekt magnetisch veld en daardoor zeer hoge snelheden kan halen, te verbeteren.Het onderzoek naar het ongeluk concentreert zich op de vraag waarom de verkeersleiders van het proeftraject de trein lieten vertrekken, terwijl de onderhoudswagon op zijn gewone plek halverwege de baan geparkeerd stond. De verkeersleiders kunnen door een elektronisch bewakingssysteem precies zien waar de trein zich op het 32 kilometer lange proefvak bevindt, maar het onderhoudsvoertuig maakt geen deel uit van dat systeem.
De verkeersleiders moesten zich er aan de hand van een logboek en visuele controle met behulp van een gps-apparaat van vergewissen dat het voertuig van de baan was, voordat de trein mocht gaan rijden. De dienstdoende verkeersleiders konden nog niet worden ondervraagd, omdat zij sinds het ongeluk in shock verkeren en psychologische bijstand nodig hebben.
De trein boorde zich met een snelheid van ongeveer 170 kilometer per uur in het onderhoudsvoertuig, dat omhoog werd geduwd en het voorste rijtuig van de trein openreet. De onderzoekers hebben vastgesteld dat de machinist nog heeft geprobeerd te remmen, maar toen al te dichtbij was -tussen de 50 en de 100 meter- om de aanrijding te voorkomen.