Problemen door staking RET-personeel vallen mee
ROTTERDAM - De 24 uursstaking bij vervoersbedrijf RET in Rotterdam heeft niet tot grote problemen geleid. In Rotterdam en omgeving rijden maandag de hele dag geen bussen, trams en metro’s. Het personeel van vervoerder RET voert zo actie voor een betere cao.
Veel reizigers hielden rekening met de staking, waardoor de verkeersdrukte maandagmorgen in de eerste instantie meeviel. Door een ongeluk in de Drechttunnel bij Dordrecht ontstonden er op de A16 echter lange files.Ook bij de verschillende stations hoopten de mensen zich op. Ook omdat Rotterdam-Centraal grondig wordt verbouwd, leek het daar maandagmorgen net een mierenhoop. Reizigers kozen massaal voor de benenwagen of de taxi.
Bussen van Connexxion vervoerden alleen passagiers naar de eindpunten in Rotterdam. Op tussenliggende haltes in de stad konden passagiers niet instappen. Daardoor strandden bijvoorbeeld enkele tientallen leerlingen van locatie Guido de Brès van het Wartburg College op het Zuidplein. Omdat de bus niet bij de school zou stoppen, moesten de leerlingen weer terug naar huis.
Ook de andere locaties van het Wartburg College hadden vanmorgen last van de staking of de gevolgen ervan. Conciërge A. Zwijnenburg van locatie Revius zat constant aan de telefoon om afmeldingen te registreren. „Vooral leerlingen uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam stranden.” Omdat de staking van tevoren was aangekondigd, werden veel leerlingen gebracht of kwamen ze op de fiets naar school.
De verzelfstandiging en de komende openbare aanbesteding van de RET vormen de aanleiding voor de staking van het grootste deel van de 3000 RET-werknemers. Onderhandelaar Karel de Buijzer van Abvakabo FNV: „Het belangrijkst voor ons is de garantie dat de arbeidsvoorwaarden hetzelfde blijven als het stadsvervoer bij de aanbesteding in andere handen overgaat. De bus-, tram- en metrochauffeurs mogen niet het slachtoffer worden van politieke besluitvorming om te privatiseren.”
Algemeen directeur Pedro Peters van de RET noemt de staking geheel onterecht. „Op tafel ligt voor de mensen de mooiste cao van Nederland. Maar ook de duurste voor het bedrijf.” Volgens de directeur zijn de arbeidsvoorwaarden uit de huidige cao, die van de gemeente, een op een overgenomen. „Met een aantal plussen zoals een werkgarantie tot 2012 erbovenop”, zei hij.
Een deel van de RET-werknemers vindt de eisen van de bonden onrealistisch. Zij hebben zich verzameld op een remise in Kralingen. Het zenuwcentrum van de actievoerders is het RET-hoofdkantoor op het Vasteland. Stakers en werkwilligen verblijven ieder apart om escalatie te voorkomen.
Volgens voorzitter Jeroen Zonneveld van ov-vereniging Reizigers is de staking in het belang van het openbaar vervoer. „Door de dreiging van de privatisering is er de afgelopen jaren veel bezuinigd bij de RET. Dit heeft tot minder dienstverlening en ontevreden personeel geleid. De staking vandaag kan hopelijk deze tendens keren en ervoor zorgen dat het openbaar vervoer in Rotterdam weer in de lift komt.”