„Staking RET–personeel uiterst onterecht"
ROTTERDAM (ANP) – Algemeen directeur Pedro Peters van vervoerder RET in Rotterdam vindt het uiterst onterecht dat het personeel maandag het werk voor 24 uur wil neerleggen. „Op tafel ligt voor de mensen de mooiste cao van Nederland", zei hij vrijdag.
Maar ook de duurste voor het bedrijf, zei hij. Volgens de directeur zijn de arbeidsvoorwaarden uit de huidige cao, die van de gemeente, een op een zijn overgenomen. „Met een aantal plussen als een werkgarantie tot 2012 erbovenop. Toch zeggen de bonden dat de cao onvoldoende is".De vakbonden weerspreken hem. Volgens hen geeft de directie de werknemers geen enkele garantie. „Wij eisen dat ze na de verzelfstandiging niet in inkomen achteruitgaan", aldus een woordvoerster van Abvakabo FNV. Verder willen de bonden onder meer harde afspraken over een werkgelegenheidsgarantie maken.
De bonden willen, zo stelt Peters, dat de directie de werknemers garandeert dat ze tot aan hun pensioen nooit minder zullen gaan verdienen dan bij de RET. „Ten eerste kan dat niet en ten tweede is dat onredelijk".
Bovendien eisen de bus– en trambestuurders dat zij op hun zestigste met vervroegd pensioen mogen, zoals dat nu is geregeld. Peters kan zich dat goed voorstellen. Maar de sociale partners onderhandelen daarover op landelijk niveau. „Wat op de landelijke tafel komt, geldt ook voor ons personeel".
Peters verwijt de bonden dat ze dingen proberen te regelen die niet in de cao te vatten zijn. „Effecten van marktwerking kun je niet wegregelen". De RET moet verzelfstandigen, stelde hij. De Tweede Kamer heeft dit beslist. Binnen enkele jaren begint voor de vervoersbedrijven de openbare aanbesteding. „Als directeur moet je de wet erkennen".
Verder klagen chauffeurs over het materieel. Zo zouden de gloednieuwe bussen veel technische mankementen vertonen. Hij noemt het „onzin". Wel erkent hij dat de nieuwste trams nog steeds kinderziektes hebben. Toch meldt hij dat er 53 nieuwe tramvoertuigen binnenkort worden besteld.
De RET vecht de staking niet aan. Het stakingsrecht is volgens de directeur een groot goed. Hij vindt het wel heel vervelend dat de ruim 300.000 passagiers „onnodig worden gedupeerd. Zij zijn de enige die last van de staking hebben", aldus Peters.
Bij de RET werken ongeveer 3000 mensen. De helft rijdt op de tram, bus of metro. De andere helft bestaat uit onder anderen monteurs, onderhoudsmedewerkers en loketverkopers. Ongeveer 12 procent werkt op kantoor.