Binnenland

Noorden had al afscheid genomen van magneetlijn

GRONINGEN (ANP) – De magneetlijn, waar vrijdag een ongeluk mee is gebeurd op het proeftraject in het Duitse Lathen, is jarenlang voor Noord–Nederland het ideaalbeeld geweest voor een gewenste snelle treinverbinding met de Randstad. „Maar sinds deze zomer staat een magneetlijn niet meer bij ons op de agenda, en streven we naar een ’gewone’ hogesnelheidslijn op het Zuiderzeelijntraject", zo laat een woordvoerder van de Groningse commissaris van de koningin Hans Alders vrijdagmiddag weten.

22 September 2006 14:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:07

Jarenlang heeft Noord–Nederland geijverd voor de komst van een magneetlijn tussen Schiphol en Groningen. Daarover was door de toenmalige premier Kok een toezegging gedaan aan het noorden. De bouw had in 2010 moeten beginnen. Na ervaringen met de Betuwelijn was er echter geen meerderheid meer te vinden in de Tweede Kamer voor dit project. In juni van dit jaar liet het kabinet weten geen zweeftrein te willen. In een structuurvisie van het kabinet heeft het noorden sindsdien een keuze tussen een hogesnelheidslijn of alternatieve maatregelen om de economie te stimuleren.
„Wij gaan nu in het noorden voor de hogesnelheidslijn, waardoor je via het traject Groningen, Drachten, Heerenveen en de polders dan in ruim een uur op Schiphol kunt zijn”, aldus de woordvoerder van Alders. Dit najaar komt er nog een actie van noordelijke werkgevers vanuit VNO–NCW Noord om te ijveren voor de snelst mogelijke treinverbinding. ’Hier trekken we de lijn’, is het motto van deze campagne, die al is begonnen.

In het Duitse Lathen rijdt al sinds 1985 bij wijze van proef een magneetlijn. Deze zweeftrein is een initiatief van Transrapid, een joint venture van Siemens en ThyssenKrupp. Transrapid werkt al sinds de jaren zeventig aan de ontwikkeling van de magneetzweefbaan en heeft sinds halverwege de jaren negentig een trein die volgens haar geheel geschikt is om commercieel ingezet te worden. De eerste Transrapid ter wereld rijdt momenteel in Shanghai. Voor Nederland is er een speciaal consortium Transrapid Nederland opgericht waarin vertegenwoordigd ABN AMRO, Ballast Nedam, Fluor, Koninklijke BAM Groep en Siemens Nederland dat nog steeds streeft naar aanleg van een magneetlijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer