Ford verzet bakens met nieuwe Fiesta
Al meer dan een kwarteeuw bedient Ford de markt voor compacte auto’s met de Fiesta. Als goedkoopste Ford is de populaire auto intussen afgelost door de olijke Ka, maar als volumemodel is de Fiesta gebleven. Inmiddels staat de vijfde generatie klaar om nieuwe successen te oogsten. Is de nieuwe Ford inderdaad een feestje, zoals zijn naam suggereert?
De internationale pers mocht eind vorig jaar de eerste kilometers met de nieuwe Ford Fiesta afleggen. Zo ook de Nederlandse delegatie, die echter met de boodschap huiswaarts keerde dat de nieuwe Fiesta niet eerder dan in september zijn opwachting zou maken in de showroom van de vaderlandse dealers. Gelukkig voor hen, en de potentiële kopers, is het anders gelopen en mocht de nieuwe Ford vorige maand den volke getoond worden.
De verkoop van de vorige generatie was de laatste maanden vooral een kwestie van hoge kortingen en interessante pretmodellen, zodat de prijskopers en de liefhebbers van ’veel voor weinig’ op hun wenken bediend werden. Voor de rest was het wachten op de nieuwe versie of omzien naar een alternatief. De kopersgroep die het wachten op de vijfde editie van de Fiesta de moeite waard vond, wordt door Ford gepaaid met een goed uitziende auto, die zijn bloedband met de Ka, Focus en Mondeo niet onder stoelen of banken steekt.
De Fiesta heeft een minder expressief gestileerd koetswerk dan de Ka en de Focus, maar is desalniettemin overduidelijk volgens de zogenaamde ”New Edge”-stijlinzichten ontworpen. Het resultaat is een modern gelijnde en stevig uitziende auto, die zonder meer bij een breed publiek in de smaak zal vallen. De Fiesta moet immers scoren bij een doelgroep die niet als de meest vooruitstrevende kan worden aangemerkt. De Volkswagen Polo en de Opel Corsa zijn evenmin toonbeelden van originaliteit en gelden als belangrijke uitdagers van de Ford Fiesta.
De Ford Fiesta vijfdeurs is de eerste carrosserievariant die leverbaar is. Volgend jaar verschijnt de driedeursversie, naast de Ford Fusion, een mpv-variant die op dezelfde bodemplaat als de Fiesta gebouwd is. Voor de diverse krachtbronnen geldt eveneens een gefaseerde marktintroductie. Vooralsnog is de keuze beperkt tot een tweetal 1,4 liter viercilinder krachtbronnen: een op benzine, de andere op diesel. Later zal dit tweetal versterking krijgen van een 1,3 liter achtkleps en een 1,6 liter zestienkleps benzinemotor.
Tempo
De beproefde Fiesta werd voortgedreven door de 1,4 liter zestienkleps benzinemotor, die goed is voor een maximumvermogen van 58 kW/80 pk bij 5700 tpm en een maximumkoppel van 124 Nm bij 3500 tpm. Met deze krachtbron is de 1005 kilogram wegende Fiesta meer dan voldoende bediend. De Duitser accelereert in 13,2 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en haalt desgewenst uit naar een topsnelheid van 168 km/h. Een echt vlotte auto is de Fiesta 1.4 16V niet. Er moet behoorlijk wat geschakeld worden om het tempo erin te houden. Aan het bestaansrecht van de 50 kW/70 pk leverende 1,3 liter achtklepper, anders dan als prijsbreker, kan dan ook getwijfeld worden.
In het hedendaagse vaderlandse verkeersbeeld kan de Fiesta 1.4 16V echter prima uit de voeten. Prettige bijkomstigheid is dat de krachtbron zich keurig stil houdt, wat het comfort onmiskenbaar ten goede komt. Gemiddeld verstookten we met de Fiesta elke 14,9 kilometer een liter euro loodvrij. Netjes, maar niet bijzonder zuinig.
Rijden doet de nieuwe Fiesta goed. Zo goed zelfs, dat gesteld kan worden dat de nieuwe Ford de bakens in deze klasse verzet. Daarin toont de Fiesta zich eveneens een rechtgeaard familielid van de Focus en de Mondeo, die beide destijds hetzelfde deden. De Fiesta kan met een verbazingwekkend hoog tempo een bocht ingestuurd worden zonder dat de bestuurder het gevoel heeft de controle te verliezen. Onderstuur blijft opvallend lang achterwege en treedt in het grensbereik alleszins beheerst op, zodat een correctie eenvoudig uit te voeren is door even het gaspedaal te liften.
Het onderstel van de Fiesta is stevig zonder hard te zijn en de besturingsinstallatie is lekker communicatief. De nieuwe Fiesta ontpopt zich dan ook als een dynamisch ingestelde auto, die desalniettemin meer dan voldoende raad weet met het gladstrijken van allerlei oneffenheden in het wegdek.
Top
De vertragingsinstallatie functioneert verder naar behoren en de handgeschakelde vijfversnellingsbak is simpelweg top. De bak laat zich met korte en trefzekere slagen bedienen en kenmerkt zich door goedgekozen overbrengingsverhoudingen.
Het interieur is net als het koetswerk typisch Ford. Het geheel oogt modern en doelmatig en kenmerkt zich door de van de Focus en vooral de Mondeo bekende rondingen en grote bedieningselementen. Het dashboard is niet opzienbarend vormgegeven, maar ergonomisch bezien dik in orde.
Dat kan niet worden gezegd van de voorstoelen. Je zit er niet echt lekker in. De zetels bieden niet alleen te weinig zijdelingse steun, maar kenmerken zich tevens door nogal korte zittingen, waardoor vooral lange mensen te weinig ondersteuning van de bovenbenen zullen ervaren. De Fiesta is meer dan 10 centimeter hoger dan zijn voorganger, zodat voor deze doelgroep een gebrek aan hoofdruimte in de Fiesta niet echt aan de orde is. Datzelfde geldt voor de hoeveelheid beenruimte voorin, terwijl volwassenen op de achterbank voor deze klasse heel fatsoenlijk uit de voeten kunnen. De bagageruimte meet een inhoud van 284 liter en is daarmee gemiddeld van omvang.
Basis
Ford levert de Fiesta in een viertal uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de Fiesta 1.3 8V Core, die leverbaar is vanaf 12.500 euro en voor dat bedrag standaard voorzien is van ABS, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, headbags, stuurbekrachtiging, radio/cassettespeler inclusief twee speakers, lederen stuurwiel, in ongelijke delen neerklapbare achterbank, alsmede van hoogteverstelling op het stuurwiel.
Wie 500 euro meer in de knip heeft, kan de Fiesta Ambiente bestellen, die ten opzichte van de Core voorziet in elektrisch bedienbare voorramen, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en centrale portiervergrendeling. De Fiesta Ambiente is er behalve met de basismotorisering tevens met de 1,4 liter zestienklepper en kost dan 13.750 euro.
De Fiesta Trend kan gecombineerd worden met de 1,4 en 1,6 liter zestienkleps benzinemotoren en is leverbaar vanaf 14.250 euro. Standaard is de Trend uitgerust met zaken als een radio/cd-speler inclusief vier speakers, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, mistlampen in de voorbumper alsmede met volledig in carrosseriekleur gespoten bumpers.
Top of the line is de Fiesta Ghia, die vanaf 14.750 euro leverbaar is en onder meer verblijdt met elektrisch bedienbare buitenspiegels, voorruitverwarming, hoofdsteunen op de achterbank, met leder beklede versnellingspook en een chromen grille. De Fiesta 1.4 TDCi is leverbaar vanaf 16.000 euro en is leverbaar in combinatie met alle uitrustingniveaus.
Kanjer
Ford heeft de gewoonte om van een nieuw model een zogenaamde First Edition uit te brengen, die in een gelimiteerde oplage beschikbaar is voor de eerste reeks kopers. Deze Fiesta First Edition kan gecombineerd worden met de 1,4 liter benzinemotor dan wel met de 1,4 liter direct ingespoten common rail turbodiesel. De Fiesta First Edition is gebaseerd op de Fiesta Trend, maar voegt voor de gelegenheid aan de standaarduitrusting zaken als metaallak, lichtmetalen velgen, airconditioning, elektrisch bedienbare buitenspiegels, voorruitverwarming en hoofdsteunen op de achterbank toe. De Fiesta First Edition is leverbaar vanaf 16.000 euro.
Ford heeft met de nieuwe Ford Fiesta een meer dan welkome aanwinst in haar assortiment. De Fiesta ziet er niet alleen prima uit, maar vertoont een navenant rijgedrag. Onderstel en besturing zijn van grote klasse en bezorgen de Fiesta in de klasse een onderscheidende positie. Voorts zijn zaken als prijsstelling, uitrusting en veiligheidsvoorzieningen bij de Fiesta dik in orde. De minpunten blijven beperkt tot de wat harde kunststoffen materialen in het interieur en de kwaliteit van het meubilair. Jaren geleden adverteerde Ford met de slogan ”De Ford Fiesta is een kanjer”. Ford zou deze slogan thans gerust kunnen afstoffen zonder daarmee de waarheid geweld aan te doen.