Opinie

Campagne wil christen betrekken bij armoede

Door te zeggen dat het realiseren van de millenniumdoelen bepalend is voor het succes van de Micha Campagne, interpreteert ir. Jan Lock de strekking van de campagne verkeerd, aldus Marnix Niemeijer.

19 September 2006 08:05Gewijzigd op 14 November 2020 04:06

In bovenstaand artikel spreekt ir. Jan Lock zijn dubbele gevoel uit ten opzichte van de Micha Campagne. Graag wil ik kort schetsen wat de kern van de Micha Campagne is en welke rol de millenniumdoelen van de VN daar werkelijk bij spelen.De wereld waarin wij leven kent grote uitersten als het gaat om materiële rijkdom en armoede. In het besef van deze scherp conflicterende realiteit en overtuigd van het bevrijdende onderwijs van Gods woorden en van het Evangelie van Jezus Christus, hebben wereldwijd kerken, organisaties en individuele christenen zich onder meer via de Micah Challenge (opnieuw) verbonden aan de drie principes van Micha 6:8: recht doen, trouw zijn en nederig Gods weg volgen.

Elk van deze drie principes is afhankelijk van en wordt versterkt door de overige twee. Ze vormen wegwijzers naar een integraal leven, een ”mission integral”, zoals onze Spaanstalige broeders en zusters het noemen. Of anders gezegd: het is als een kruk met drie poten. Als er één poot ontbreekt, is er onbalans.

In Nederland, maar ook in veel andere landen, komen steeds meer kerken en individuele christenen die trouw willen zijn aan Gods Woord tot het inzicht dat het element van recht doen verdampt is tot een bijdrage aan een project hier of daar. Recht doen lijkt niet (meer) een wezenlijk onderdeel van de verkondiging en van het praktische leven.

In de kern wil de Micha Campagne kerken, kringen en individuele christenen ondersteunen om hun betrokkenheid ten aanzien van armoede en het daarmee samenhangende onrecht vanuit hun geloof inhoud te geven en daarin trouw te zijn. Omdat wij in de Bijbel een opdracht lezen om dit onrecht te bestrijden. Dit begint thuis en binnen de gemeente met gebed. Vervolgens krijgt het verder vorm door concrete keuzes in tijd, geld en inzet van gaven. Het gaat hierbij niet alleen om armoede ver weg, maar ook om armoede dichtbij.

Millenniumdoelen
In de Micha Campagne worden de millenniumdoelen expliciet genoemd. Door te zeggen dat het realiseren van deze doelen bepalend is voor het succes van de Micah Challenge, wordt de strekking van de campagne verkeerd geïnterpreteerd. Die twee zaken staan in die zin los van elkaar. De rol van de millenniumdoelen is er een van een voertuig, een middel om aan te sluiten bij een beweging die in de (seculiere) wereld plaatsvindt. Een taal te vinden om uitdrukking te geven aan de boodschap van de Bijbel in een wereld die de Bijbel niet altijd meer als leidraad neemt.

Als deze doelen niet gehaald worden -en dat zou een gemiste kans zijn-, dan nóg kan de Micha Campagne succesvol zijn als ze ervoor heeft gezorgd dat individuele christenen en kerken hebben nagedacht over hun verantwoordelijkheid met betrekking tot het onrecht en de armoede waar wij over spreken. En de conclusies van die overwegingen hebben omgezet in praktische actie.

In de millenniumdoelstellingen weerklinkt iets van een profetische boodschap zoals wij die lezen in Micha 6:8. Als de seculiere wereld zo’n beweging maakt, waar blijven wij dan als kerk, die geroepen is om zich te ontfermen over de zwakkeren, de weduwen en de wezen?

Bovendien: Is het stellen van doelen om armoede tegen te gaan inderdaad verkeerd? Is doelloos werken beter? Als je op landelijk of regionaal niveau kijkt, stelt de overheid maar ook organisaties als Woord en Daad en TEAR fund doelen. Compleet met allerlei cijfertjes. Daarbij gaat het natuurlijk niet alleen om cijfertjes: zij komen op uitgekozen waarden. Waarom zou dat niet kunnen of zelfs moeten op mondiaal niveau?

Het is mijn bede dat de kerken in Nederland die hun Heere Jezus Christus willen volgen, het hart van de Micha Campagne horen kloppen en de boodschap in hun eigen taal en tegen hun eigen achtergrond verstaan.

De auteur is directeur van TEAR fund en lid van het Micha Campagneteam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer