Scania verwerpt bod MAN
STOCKHOLM/MUENCHEN (ANP/RTR/AFP/DPA) – De Zweedse truckbouwer Scania heeft een overnamebod verworpen van het Duitse industriële conglomeraat MAN. Dat maakte Scania maandag bekend. MAN, ook producent van vrachtwagens, bood 9,6 miljard euro voor Scania.
Het bestuur van Scania besloot unaniem het bod te verwerpen. Scania omschreef het bod van MAN als vijandelijk. De Zweedse familie Wallenberg, die via de investeringsmaatschappij Investor en diverse stichtingen in totaal 29 procent van het stemrecht bij Scania bezit, vond het bod onvoldoende. Ook het Duitse autoconcern Volkswagen, de grootste aandeelhouder van Scania met 34 procent van het stemrecht, wees het overnamebod van de hand. VW–topman Bernd Pischetsrieder zit in het bestuur van Scania.MAN maakte maandag bekend dat de Franse autobouwer Renault zijn belang van 5 procent aan het Duitse conglomeraat beschikbaar heeft gesteld. Als de overname van Scania door MAN alsnog doorgaat, ontstaat de grootste vrachtwagenproducent ter wereld. Nu is DaimlerChrysler nog de grootste truckfabrikant ter wereld.
MAN bood 442 kroon ofwel 48 euro per aandeel Scania in contanten en eigen aandelen. Dat betekent een premie van maximaal 39 procent op de gemiddelde waarde van het aandeel in de drie maanden tot 11 september.
De Zweedse MAN–topman Hakan Samuelsson liet weten dat hij ervan is overtuigd dat de grootste aandeelhouders van Scania alsnog overstag zullen gaan. „MAN en Scania zijn twee winstgevende bedrijven die elkaar prima aanvullen". MAN doet zijn bod gestand bij aanmelding van minstens 90 procent van het stemrecht bij Scania.
Het concern uit München gaat ervan uit dat een eventuele overname van Scania een jaarlijkse kostenbesparing oplevert van 500 miljoen euro. De kosten om beide ondernemingen samen te voegen, schat MAN op 150 miljoen euro. Er zijn geen plannnen voor de sluiting van fabrieken en het management van Scania blijft grotendeels intact, aldus MAN.
MAN telt wereldwijd meer dan 50.000 werknemers. Het concern behaalt ongeveer de helft van zijn omzet van 14 miljard euro uit de verkoop van vrachtwagens en bussen. Naast commerciële voertuigen houdt MAN zich ook bezig met dieselmotoren, turbocompressoren en dienstverlening aan de industrie.
MAN komt voort uit de in 1758 opgerichte ijzerfabriek St. Antony in Oberhausen, de eerste zware industrie in het Ruhrgebied. Rudolf Diesel bouwde in 1897 ’s werelds eerste dieselmotor bij een van de bedrijven waar later MAN uit voort zou komen. In 1908 ontstond door de fusie van twee machinebouwers Maschinenfabrik Augsburg–Nürnberg (MAN). Het concern bestaat in zijn huidige vorm sinds 1986.
Scania werd in 1891 opgericht en telt wereldwijd meer dan 28.000 werknemers. Het bedrijf uit het Zweedse Sodertalje is actief in meer dan honderd landen. Het concern houdt zich hoofdzakelijk bezig met de productie van vrachtwagens en bussen. Ook maakt Scania zware motoren voor de industrie en scheepvaart.