Auto weigert eens in vier jaar dienst
AMSTERDAM (ANP) – Nederlanders krijgen gemiddeld eens in de vier jaar te maken met autopech. Weigerende startmotoren veroorzaken het meest (20 procent) pech, gevolgd door lege accu’s (16,5 procent), lekke banden (8,5 procent), defecte motoren (7,5 procent) en achtergelaten sleutels (3,6 procent).
Dat blijkt uit eigen onderzoek van Route Mobiel. De bevindingen werden woensdag bekendgemaakt in Amsterdam. Acht op de tien pechgevallen zijn zo eenvoudig van aard dat de problemen ter plaatse kunnen worden verholpen. In de overige gevallen is een gang naar de garage nodig.De pechhulpdienst bestaat woensdag twee jaar en verwierf in die periode 207.000 klanten. Daarmee voldeed het nog niet helemaal aan de eigen verwachtingen. Route Mobiel wilde in een jaar tijd 250.000 leden hebben en binnen vijf jaar een marktaandeel van 10 procent. Dat zou neerkomen op ongeveer 420.000 klanten.
Het bedrijf snoepte klandizie weg bij de ANWB, wiens wegenwacht evenwel nog altijd verreweg de grootste pechhulpdienst is in Nederland. De groei van Route Mobiel lijkt te stokken. Daarom begint de onderneming eind september een campagne om nieuwe klanten te lokken met de leus: ’Route Mobiel. Bij pech zijn wij al onderweg’. Begin november verspreidt Route Mobiel vijfenhalf miljoen opzegkranten, waarin Nederlanders onder meer worden geattendeerd op 14 november, de uiterste datum waarop het ANWB–lidmaatschap kan worden geannuleerd.
Route Mobiel afficheert zich als sneller en goedkoper dan de ANWB. Beide bedrijven raakten de afgelopen twee jaar regelmatig met elkaar in conflict. Ze ontmoetten elkaar zelfs een aantal keren in de rechtszaal.
De ANWB verloor tienduizenden leden aan de nieuwe concurrent, maar ondernam zelf ook actie. Zo biedt de ANWB haar leden sinds kort variabele diensten, waarbij de kosten lager uitvallen als de klant kiest voor een dekking die zich beperkt tot een kleiner gebied.
Route Mobiel–directeur Michel Dashorst overweegt dergelijke stappen niet. „We geloven in ons huidige product dat voldoet aan de wensen van de klant en dat erg aantrekkelijk geprijsd is". Dashorst wil voor het eind van het jaar 300.000 klanten hebben. De winst van Route Mobiel moet komen uit het ontevreden klantenbestand van de ANWB. „Dat is de grote vijver van potentiële klanten voor ons", erkent Dashorst.