Grote ruimtewagen raakt uit

In de jaren zestig en zeventig werd met name bij onze oosterburen gesproken over de combinatiewagen, waar in de Lage Landen liever het Amerikaanse woord stationwagon werd gebezigd. Intussen heeft de combinatiewagen in zijn verschijningsvorm aan diversiteit gewonnen. Wie echt wil combineren met een auto komt al snel bij de ruimtewagens, zoals de Ford S-MAX.

Tony Vos
1 September 2006 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 04:03
De nieuwe Ford S-MAX is net wat minder pompeus dan een grote ruimtewagen. Veel details geven de wagen een sportieve indruk. Foto Tony Vos
De nieuwe Ford S-MAX is net wat minder pompeus dan een grote ruimtewagen. Veel details geven de wagen een sportieve indruk. Foto Tony Vos

Op een slimme manier heeft Ford bestaande concepten met elkaar gecombineerd en dat levert de nieuwe S-MAX op. De auto komt voor een belangrijk deel met de splinternieuwe MPV Galaxy overeen, maar is qua design meer een broertje van de hoog gewaardeerde Focus C-MAX.Grote ruimtewagens raken een beetje uit. De euforie van vooral de jaren negentig is voorbij en automobilisten vragen tegenwoordig naar meer dan alleen veel kubieke meters. Ford koos er met de C-MAX een paar jaar geleden bewust voor niet te gaan voor een maximaal volume, maar besloot de auto een wat sportievere styling mee te geven.

Nieuwe bodemgroep
Dezelfde formule is bij de nieuwe S-MAX terug te vinden. Daarbij zijn de ontwerpers uitgegaan van een nieuwe bodemgroep die binnen het concern veelvuldig zal worden ingezet. Het zijn niet alleen de S-MAX en de Galaxy die ervan profiteren, ook de volgende generatie Mondeo en de nieuwe Volvo S80 maken er dankbaar gebruik van. En Ford heeft al eerder laten zien dat auto’s, ondanks een gelijke basis, een heel verschillend karakter kunnen zijn. Kijk maar naar de Volvo S40, de Ford Focus en de Mazda3, die over een vrijwel identiek onderstel beschikken.

Bij de S-MAX zijn de voorwielen onafhankelijk opgehangen volgens het McPhersonprincipe, terwijl achter een multilinkconstructie wordt toegepast. Bij de afstemming is goed rekening gehouden met de hoge carrosserie (1,72 meter). Dat is vooral te merken aan de stabiliteit van de auto in snel genomen bochten. Daar is namelijk weinig mis mee. Zowel comfort als stabiliteit wordt bij de Ford S-MAX gediend door de forse wielbasis, die exact 2,85 meter lang is. Standaard wordt de auto afgeleverd op 17 inch lichtmetalen wielen met vijf spaken. De wielen op het afgebeelde exemplaar zijn 1 inch groter en uitgevoerd in het zogenaamde ST-design. Deze wielen maken overigens ook deel uit van het Sport Pack, dat verder bestaat uit een halflederen bekleding en een wat stugger afgestemde vering en demping. De wielen alleen kosten 600 euro extra, het pakket komt op 1500 euro.

Vijf of zeven
Sympathiek en sportief, zo mag de uitstraling van de Ford S-MAX aan de buitenkant genoemd worden. Dat sportieve wordt vooral benadrukt door de al genoemde wielen, maar ook door details zoals de roosters in de voorschermen, de vormgeving van de voorbumper en niet te vergeten de naar achteren aflopende daklijn.

Specifiek voor de S-MAX ten opzichte van de Galaxy is ook de driehoekvormige D-stijl. De spatbordranden zijn dik aangezet en lopen qua vorm weer keurig door in de skirts en de bumpers. De achterklep is voldoende hoog en breed. In geopende toestand kunnen mensen met een behoorlijke lengte er bovendien probleemloos onder staan. De laadvloer heeft een geringe hoogte boven het wegdek, zodat inladen gemakkelijk gaat.

De S-MAX wordt standaard geleverd met vijf zitplaatsen. Daarachter is een laadvolume te vinden van niet minder dan 830 liter. Als de stoelen achterin worden neergeklapt, groeit dit tot maar liefst 2325 liter. De drie stoelen worden in één eenvoudige beweging neergeklapt. Van een vlakke laadvloer is dan helaas geen sprake. Die kan min of meer worden bereikt als voor 1100 euro extra een derde zitrij wordt besteld. Deze klapt op een compacte manier op de vloer en sluit op hetzelfde niveau aan op de tweede zitrij. Al met al gaan de extra twee zitplaatsen achterin ten koste van het laadvolume, omdat ze niet kunnen worden uitgenomen.

Bestudering vooraf
In één oogopslag is te zien dat de inrichting van het interieur fraai en verzorgd is. De gebruikte materialen zijn zwart met eventueel blauw (optie), met een dominerende rol voor aluminiumkleurige kunststof. De stoelen zijn sportief vormgegeven en hebben een nadrukkelijke ondersteuning langs de randen. Helaas wordt het voor bredere personen dan snel te krap en ontbreekt ook een goede ondersteuning op schouderhoogte.

Diverse bedieningsknoppen voor onder meer de boordcomputer en de audio-installatie zijn op het verstelbare stuur te vinden. Een radio/cd-speler met acht luidsprekers is standaard. Wie 3200 euro extra wenst uit te geven, krijgt een zeer uitgebreid navigatiesysteem met een groot kleurenscherm op de middenconsole. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat een nadere bestudering vooraf geen overbodige luxe is om er tijdens het rijden veilig mee te kunnen werken. Verder valt een grote, U-vormige beugel tussen de voorstoelen op. Dat is de handgreep van de handrem.

De motorkapontgrendeling is normaal gesproken geen item dat kritiek scoort. Maar bij de S-MAX zit deze links naast het koppelingspedaal en kan zij heel gemakkelijk met de linkervoet worden aangeraakt. Omdat de weerstand te laag is, opent de kap zich dan heel gemakkelijk.

Knie-airbag
Ford start het programma met de 2 liter 16V-motor die uit veel modellen bekend is. Met 145 pk en een koppel van 190 Nm is de grote auto tot keurige prestaties in staat. Een top van 194 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,2 seconden zijn uitstekend. De motor is voldoende stil, maar zou best een zesde versnelling kunnen gebruiken. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 1 op 10 normaal.

Ford kent bij de S-MAX geen verschillende uitrustingsniveaus, maar een standaarduitrusting die gewoon lekker compleet is. Voor zaken zoals een licht- en regensensor, mistlampen voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise control, dual zone airco, elektrische ruiten en buitenspiegels, verwarmde voorruit en de standaard reeks airbags (zes), aangevuld met een knie-airbag, hoeft niet extra te worden betaald.

Bovendien is de nieuwste aanwinst van Ford met 32.550 euro concurrerend geprijsd. Uiteraard zijn er ook diesel verkrijgbaar en een heerlijke 5 cilinder turbo (Volvo).

Ford S-MAX 2.0 16V

Waardering
+ fraaie, sportieve lijnvoering, originele interieurinrichting

  • geen vlakke laadvloer bij vijfzitter, ondersteuning schouders

Techniek
Cilinderinhoud:
1999 cc; maximumvermogen: 107 kW/145 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 190 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,2 seconden; topsnelheid: 194 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte:
4768 mm; breedte: 1884 mm; hoogte: 1610 mm; wielbasis: 2850 mm; gewicht: 1505 kilogram; inhoud bagageruimte: 285-2000 liter; brandstoftank: geen opgave; Ford S-MAX 2.0 16V: 32.550 euro.

Alternatieven

Ford Galaxy 2.0 16V Trend: 33.800 euro
De nieuwe Galaxy is vergaand gelijk aan de S-MAX, maar biedt door zijn grotere hoogte en rechte achterkant meer binnenruimte. Standaard is de Galaxy voorzien van zeven zitplaatsen, een echte ”people mover” zodoende.

Kia Carnival 2.7 V6 EX: 33.995 euro
De nieuwe Kia Carnival heeft in de benzine-uitvoering standaard een V6-motor, die uiteraard wel dorstig is. Jammer dat de losse stoelen zeer zwaar zijn als ze uit het interieur verwijderd worden. Verder een typisch op Amerikaanse leest geschoeide ruimtewagen.

Mercedes B200: 31.725 euro
De B-klasse van Mercedes is eigenlijk een middenklasser met een ruimtelijk effect. Prijstechnisch zit deze vijfzitter in het segment van de S-MAX. Om het uitrustingsniveau gelijk te trekken, moeten dure opties worden bijbesteld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer