Binnenland

Campagne tegen onbeschoft rijgedrag

DEN HAAG (ANP) - Een nieuwe campagne, gedoopt ”Rij met je hart”, tegen onbeschoft verkeersgedrag gaat volgende week van start. Minister Peijs (Verkeer) geeft hiermee een vervolg aan de campagne ”I love goed verkeersgedrag”, die zij een jaar geleden lanceerde tegen hufterigheid op de (openbare) weg.

1 September 2006 08:44Gewijzigd op 14 November 2020 04:03

Automobilisten maar ook voetgangers worden gewezen op hun verantwoordelijkheid en mogelijkheden om irritatie en agressie in het verkeer te verminderen. Maar de politie zal „extra scherp zijn” op snelheidsgedrag op 30 en 50 kilometerwegen, oversteekgedrag en door rood rijden, liet het ministerie van Verkeer en Waterstaat donderdag weten. Op snelwegen geldt dat voor bumperkleven en onnodig links rijden.Centraal in de campagne staat het rode hart om „op sympathieke manier aandacht te vragen voor meer verdraagzaamheid en respect” tussen verkeersdeelnemers.

Opnieuw komen er, naast ander materiaal, spotjes en stickers, plus een campagnesite. Op die site, die op 11 september de lucht ingaat, kan ’iedereen’ zijn veiligverkeerboodschap kwijt.

Voor de ”I love”-campagne (met slogans als ”I love afstandhouden”) kreeg minister Peijs deze zomer de Sofprijs der Nederlandse taal. Zij weigerde deze prijs tegen de „anglowaan” van de Stichting Nederlands. Gezien de bekendheid ervan vond de CDA-bewindsvrouw de titel „ergste taalprutser” niet terecht, liet zij de stichting weten. In de nieuwe campagne zit geen woord Engels.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer