Economie

TomTom kiest voor slank

AMSTERDAM (ANP) - TomTom geloofde helemaal in een ’dik’ ontwerp voor zijn navigatiesystemen omdat dat een beter geluid zou garanderen. Maar onder druk van de concurrentie, die met steeds slankere modellen op de markt kwam, is de Amsterdamse onderneming nu ook overstag.

31 August 2006 08:36Gewijzigd op 14 November 2020 04:03

De nieuwste modellen van TomTom zijn met een dikte van 2,5 centimeter opeens slank geworden.De producent van navigatiesystemen presenteerde woensdag twee nieuwe versies van de ONE, het goedkoopste systeem dat de onderneming op de markt heeft. Naast het slanke ontwerp valt ook het gewicht op. Dat bedraagt slechts 174 gram. De apparaten passen zo in de borstzak van een shirt, zo prijst TomTom zijn nieuwe modellen aan.

„De markt wordt steeds groter. We krijgen nu te maken met mensen met verschillende behoeftes”, aldus een woordvoerder van TomTom. Volgens hem nemen ’instappers’ genoegen met een batterij en luidssprekers van mindere kwaliteit. Dat kan ook omdat met deze versies niet handsfree gebeld kan worden”.

De meest eenvoudige versie heeft een adviesprijs van 299 euro, 50 euro minder dan de goedkoopste ONE die TomTom tot dusver verkocht. Automobilisten moeten dan wel genoegen nemen met een kaart van slechts één land of regio. In Nederland zal dat de Benelux-kaart zijn. Voor een nieuwe ONE met kaarten van geheel West-Europa adviseert TomTom een prijs van 399 euro.

TomTom introduceerde in april dit jaar al drie nieuwe modellen in zijn GO-serie. Die hebben nog wel een bolle achterkant, maar minder dan in het verleden.

Philips is een van de concurrenten die navigatieapparaten met een plat ontwerp hebben ontwikkeld. Het elektronicaconcern maakt daarmee in september een comeback op de markt voor autonavigatie. De nieuwe apparaten van TomTom zijn vanaf half september te koop.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer