Blauwe knoop labelt duurzame kleding
AMSTERDAM (ANP) - Een simpele blauwe knoop in kledingstukken moet duidelijk maken dat die mode op een maatschappelijk verantwoorde manier is gemaakt.
Daarom introduceert MADE-BY woensdag 6 september de Blauwe Knoop, het herkenningsteken van duurzaam geproduceerde kleding.De merken die zich aansluiten bij MADE-BY moeten zo veel mogelijk gebruik maken van biologische katoen. Ook moeten ze, waar dat mogelijk is, samenwerken met fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. Directeur Mark Huis in ’t Veld: „Beweren dat je goed bezig bent is niet genoeg. Om geloofwaardig te zijn is het noodzakelijk openheid van zaken te geven. Wie claimt goed bezig te zijn, moet dat kunnen laten zien”.
Om die transparantie te geranderen, heeft MADE-BY via internet een systeem opgezet waarlangs de consument onder meer kan zien wie het kledingstuk heeft vervaardigd. Ook is de herkomst te achterhalen via een simpele code in de kledingstukken.
MADE-BY verwijst naar een onderzoek van het modevakblad Textilia waaruit bleek dat 78 procent van de Nederlanders het belangrijk vindt dat kleding op een maatschappelijk verantwoorde manier is gemaakt. „Bij het kiezen van kleding blijkt echter moeilijk te achterhalen hoe die is geproduceerd. Het blauwe MADE-BY knoopje moet hier verandering in brengen”, aldus MADE-BY.
Niet alleen de aangesloten kledingmerken bij MADE-BY kunnen het knoopje in hun kledingstukken bevestigen, ook de consument kan het als een statement op een kledingstuk naaien. Hiermee laat de drager zien dat hij of zij het belangrijk vindt dat bij de productie van kleding zorgvuldig wordt omgegaan met mens en milieu.
Bij het door ontwikkelingorganisatie Solidaridad opgerichte MADE-BY label zijn nu zestien merken aangesloten, waaronder Bart’s, Kidscase en M’Braze, de t-shirtlijn die samen met de Bijenkorf is ontwkkeld. Zelf begon MADE-BY in 2004 met de duurzame merken Kuyichi en Imps&Elfs.