Aantal verkeersdoden blijft verder dalen
LEIDSCHENDAM - Het verkeer wordt steeds veiliger, doordat automobilisten minder vaak met alcohol op achter het stuur kruipen, vaker de gordel omdoen en minder snelheidsovertredingen maken. De daling van het aantal verkeersdoden in 2004 en 2005 zet waarschijnlijk door.
Die verwachting spreekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit in een woensdag gepresenteerd onderzoek. De ambitie van minister Peijs (Verkeer) om het aantal te drukken tot 750 in 2010 is daarom haalbaar, concludeert de stichting. De cijfers kunnen bovendien tot 2020 verder naar beneden worden bijgesteld, aldus de SWOV. Een maximum van 550 verkeersdoden moet in dat jaar mogelijk zijn.De SWOV onderzocht het verhaal achter de cijfers. De daling van het aantal verkeersdoden met respectievelijk 19 en 7 procent tot 881 en 817 doden in 2004 en 2005 „is geen toeval geweest.” Een derde van de daling wordt toegeschreven aan minder snelheids- en minder alcoholovertredingen in het verkeer.
Er zijn volgens de onderzoekers in de periode 2004-2005 ongeveer 175 verkeersdoden per jaar minder gevallen dan op basis van langlopende gemiddelden mocht worden verwacht. Op welk conto de overige „bespaarde verkeersdoden” moeten worden geschreven, kon echter niet worden achterhaald. De SWOV gebruikte bestaande gegevens en statistieken.
Wat daaruit duidelijk werd, is dat in 2004 en 2005 de verkoop van nieuwe bromfietsen daalde. Dat scheelde vijftien doden. Ook het aantal ernstige snelheidsovertredingen nam af en dat bespaarde eveneens vijftien slachtoffers. Datzelfde effect sorteerde de daling van het aantal lichte alcoholovertredingen.
Het betere gebruik van de autogordel zorgde voor nog eens tien doden minder. In 2005 lag dat gebruik, over alle inzittenden van auto’s, op 90 procent. Eind jaren negentig was dat nog 75 procent.
De SWOV sluit niet uit dat de maatregelen die zijn genomen om de wegen veiliger te maken ook hun effect hebben gehad. Bij gebrek aan een nationaal gegevensbestand over de infrastructurele maatregelen die er zijn uitgevoerd, kan de SWOV hier echter geen uitspraken over doen.
Voertuigen zijn ook veiliger geworden. Aangezien deze ontwikkeling zich zeer geleidelijk voltrekt, ziet de SWOV hierin geen verklaring voor de scherpe daling in de slachtoffercijfers van 2004 en 2005.