Binnenland

Doorrijden bij stopsein oorzaak treinongeval Lunetten

DEN HAAG (ANP) – Het passeren van een rood sein is de oorzaak geweest van een ongeval op emplacement Utrecht–Lunetten in november 2005 waarbij twee goederentreinen waren betrokken. Dat heeft onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat uitgewezen, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat dinsdag.

29 August 2006 15:03Gewijzigd op 14 November 2020 04:03

De aanrijding gebeurde tussen een trein met zeven lege platte wagens en een containershuttletrein met negentien beladen wagens, waarvan twee met gevaarlijke stoffen. De machinist van de lege trein nam het sein niet waar, blijkt uit het onderzoek. Vier van de zeven lege wagens en de eerste twee wagens en locomotief van de containershuttle ontspoorden. Uit de beschadigde brandstoftank van de locomotief lekte ongeveer 2700 liter dieselolie. Beide machinisten bleven ongedeerd.Vervoersmaatschappij Railion heeft naar aanleiding van het ongeval tegen beide machinisten disciplinaire maatregelen genomen. Voor de machinist van de beladen goederentrein die werd aangereden, was dat nogal wrang. De volgorde van de wagons kwam niet overeen met de officiële wagenlijst. Dit had op zich niets met het ongeval van doen maar kwam door het incident wel aan het licht.

Railion noemt het door rood licht rijden in een reactie „een duidelijke fout". De slechte weersomstandigheden mogen volgens het bedrijf niet als verzachtende omstandigheden gelden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer