Economie

Gamma vertrouwt op Afrikaanse markt

HELMOND (ANP) - Ondanks concurrentie uit China en politieke onrust in Ivoorkust ziet textielproducent Gamma nog toekomst in zijn onderdeel dat exotische stoffen voor de Afrikaanse markt produceert.

25 August 2006 09:48Gewijzigd op 14 November 2020 04:02

De textielproducent uit Helmond reorganiseert het voormalige pareltje zodat het zich meer op specifieke Afrikaanse markten kan richten. Dat heeft Gamma vrijdag laten weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.De omzet Exotic Fabrics bleef het eerste halfjaar achter bij die in dezelfde periode vorig jaar. Dat had vooral te maken met een gedaalde afzet in Ghana en Ivoorkust.

In West-Afrika, de belangrijkste afzetmarkt voor Gamma’s exotisch bedrukte stoffen, kampt de onderneming met een explosie van Chinese import. De divisie heeft daarnaast al jaren last van de politiek instabiele situatie in Ivoorkust.

Uit onderzoek van Gamma blijkt echter dat de markt voor exotische stoffen de afgelopen vijf jaar fors is gegroeid. Bijna 75 procent van de West-Afrikaanse consumenten geeft nog steeds de voorkeur aan etnische kleding. Het koopgedrag verschilt wel sterk per markt.

Daarom voert Gamma een aantal veranderingen door bij Exotic Fabrics. Het topmerk Vlisco gaat zich meer richten op vrouwen. Er komen speciale winkels, zogenoemde flagship stores, en het verkoopnetwerk wordt uitgebreid. Creatieve ontwerpen moeten volgens Gamma de consument overhalen Vliscokleding aan te schaffen.

De lokale merken Uniwax (Ivoorkust) en GPT (Ghana) gaan de concurrentie met goedkope Chinese stoffen aan, mogelijk met een partner. Naast stoffen zal Gamma ook kleding aanbieden via groothandels.

Het succesvolle merk Woodin moet een duidelijker profiel krijgen. Gamma wil dat tot het eerste pan-Afrikaanse modemerk bombarderen. Dat gebeurt via uitbreiding van het aantal winkels, waarin trendy stoffen, kleding en accessoires verkrijgbaar zijn.

Gamma heeft in het eerste halfjaar een nettowinst behaald van 15,8 miljoen euro tegenover 9,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg 393 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog 365 miljoen euro.

De onderneming profiteerde onder meer van het wereldkampioenschap voetbal. Ze leverde vlaggen aan de internationale voetbalbond FIFA en doek voor tenten bij twaalf stadions. Ook produceerde Gamma spandoeken voor de Super Bowl, de finale van het American football in de Verenigde Staten.

De kogelwerende materialen liepen minder goed. Dat had te maken met een vertraging in de levering van kogelwerende vesten aan de Franse politie. Ook kampte Gamma met aanloopkosten bij het opzetten van een Amerikaanse vestiging.

Voor heel 2006 verwacht Gamma een groei van het bedrijfsresultaat van 5 tot 10 procent vergeleken met vorig jaar. Over het eerste halfjaar bedroeg dit resultaat 32,3 miljoen euro (exclusief herstructureringskosten).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer