„Verkeer lijdt onder nieuwe apk-plannen”
ENSPIJK - De garagehouder, de keurmeester en de steekproefcontroleur zijn het over één ding eens: een halvering van het aantal apk-beurten is volstrekt onlogisch. „De klant krijgt de rekening.”
Garagebedrijf Blom in Enspijk ligt er opgeruimd bij. Met een handige beweging trekt steekproefcontroleur Bert Wesel zijn donkerblauwe overall aan. Op z’n rug prijkt een rood logo van de RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Voor een van de drie bruggen wacht een donkerblauwe Peugeot 307, vier jaar oud, 38.000 op de teller.Wesel loopt het voertuig na. Remmen, verlichting, gordels. Auto omhoog, auto omlaag. Geroutineerd glijdt z’n oog langs bouten en moeren, wielophanging links, wielophanging rechts. Linksvoor ontdekt hij een afkeurpunt. Een rubberen bus van een wielgeleidingselement zit los. „De draagarm raakt daardoor metaal”, wijst hij. „Metaal op metaal mag ik niet goedkeuren.”
Ieder jaar voeren 24.000 keurmeesters van 9000 bedrijven een dikke 6,6 miljoen apk’s uit. Elke dag zijn zo’n 150 steekproefcontroleurs op pad om toe te zien op deze keuringen. Jaarlijks blijkt 8 procent van de apk’s (15.000 voertuigen) toch niet helemaal correct te zijn uitgevoerd. Voertuigen worden daarbij ten onrechte goed- of afgekeurd.
De apk staat ter discussie. Het kabinet is van plan om auto’s niet meer vanaf drie jaar oud elk jaar te keuren (3-1-1), maar nog slechts vanaf 4 jaar elke twee jaar (4-2-2). De rompslomp voor de burger moet minder. Maar eerst wacht Den Haag nog even een Europees onderzoek af naar mogelijke verslechteringen voor verkeersveiligheid en milieu. Bovendien moet de Kamer nog groen licht geven.
De Bovag, de Rai-Vereniging en de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO wachten het Europees onderzoek niet af. De organisaties zijn dinsdag in Hilvarenbeek een campagne gestart tegen de kabinetsplannen. Het motto luidt: ”Houd de apk intact!”. De halvering van de apk is slecht voor de verkeersveiligheid en het milieu, betogen de drie.
Uit onderzoek van keuringsstation Van Abeelen in Hilvarenbeek bij 4200 auto’s blijkt dat ruim 21 procent van alle voertuigen van drie jaar moet worden afgekeurd, na tien jaar de helft en na vijftien jaar twee op de drie auto’s. Een keurmeester spoort bij een verplichte autokeuring vrijwel altijd een aantal -ernstige of minder ernstige- gebreken op.
De verkeersveiligheid is daarom in het geding. Door de apk ontstaat maximaal 1 procent minder verkeersongevallen, meldt 3VO. Gedurende de gemiddelde levensduur van een auto, pakweg dertien jaar, zijn er daardoor circa 10 doden, 150 zwaargewonden en 1500 lichtgewonden minder te betreuren. Bij halvering van de apk halveren ook deze cijfers, aldus de verkeersveiligheidsorganisatie.
De kabinetsplannen om slechts elke twee jaar te keuren, roepen dan ook verbazing op. „In twee jaar tijd kan een auto best 2 ton lopen”, zegt steekproefcontroleur Wesel. Een beetje toezicht is dan niet overbodig. „Door deze plannen verslechtert de veiligheid. Iedereen gaat met een lege tank naar de pomp, maar met een gladde band rijden we zo lang mogelijk door.”
Bovendien is de consument uiteindelijk duurder uit, verklaart Wesel. „Automobilisten hebben de neiging om onderhoud en reparaties uit te stellen. Welke automobilist controleert de remmen van zijn auto? Bij de apk wijst een garage de klant erop dat zijn remblokken vervangen moeten worden. Straks niet meer, dan rijdt iemand er twee jaar mee door.” „Versleten remblokken kunnen de remschijven beschadigen. Een paar remblokken vervangen is goedkoper dan een paar remschijven. Wat een automobilist het ene jaar bespaart, is hij het andere jaar dubbel kwijt.”
Garagehouder Blom noemt een ander voorbeeld. „Met een kapotte ashoes gaat uiteindelijk je as overstuur. Een nieuwe rubberen hoes kost 35 euro, een as 250 euro.”
Garage Blom voert per jaar zo’n 3000 apk’s uit. Een halvering van het aantal knijpt behoorlijk door. „Minder apk’s betekent minder inkomsten.” Wakker ligt hij er nog niet van. „Ik kan niet geloven dat deze plannen doorgaan.” De garagehouder heeft een alternatief achter de hand. „We kunnen altijd nog in schades gaan.”