Economie

Het verschil tussen stilstaan en fietsen

MIJDRECHT - Miljoenen blikjes gingen in de loop der jaren over de toonbank. De zwart-wit-rode doosjes belandden in schuurtjes, kasten en lades. Nog steeds trouwens. Om er soms nooit meer uit te komen. Wat ook waar is: de lijm van Simson maakt het verschil tussen fietsen en stilstaan.

23 August 2006 08:53Gewijzigd op 14 November 2020 04:02
MIJDRECHT – Het plakken van banden mag teruglopen, de behoefte aan een doosje plakspullen blijft. Directeur Wim Jansen van Bandrep: „Mensen willen een Simsondoosje in huis hebben, voor de zekerheid.” En diezelfde mensen kopen om de zoveel tijd weer een
MIJDRECHT – Het plakken van banden mag teruglopen, de behoefte aan een doosje plakspullen blijft. Directeur Wim Jansen van Bandrep: „Mensen willen een Simsondoosje in huis hebben, voor de zekerheid.” En diezelfde mensen kopen om de zoveel tijd weer een

Niet alles was vroeger beter, moet directeur Wim Jansen van Bandrep -de bv waaronder het merk Simson valt- vaststellen. „De kwaliteit van fietsbanden is met sprongen vooruitgegaan. Tegenwoordig wordt er zelfs kevlar in verwerkt.” En dus is lekrijden er steeds minder bij. Aan het aantal fietsen ligt het overigens niet. Nederland telt 17 miljoen rijwielen, gemiddeld meer dan één per persoon.Bandrep zet jaarlijks zo’n 600.000 Simsondoosjes in de markt, die via grossiers hun weg naar fietsspeciaalzaken en het grootwinkelbedrijf (waaronder de HEMA) vinden. Jansen: „We hebben er wel eens 1 miljoen in een jaar verkocht, maar de markt krimpt dus. Dat is niet anders.”

De traditionele fietsenmaker, voorheen een grote afnemer van werkplaatsdozen, plakt ook veel minder dan vroeger. „Een binnenband vervangen is sneller en lucratiever.”

Marktleider zijn ze nog steeds in Mijdrecht, met dank aan de ijzersterke merknaam. Die landt alleen goed in Nederland. „We probeerden het op de Duitse markt, met veel meer mensen en veel meer fietsen. Dat is niet gelukt. Duitsers doen het met Tiptop.”

De merknaam Simson is één op één terug te voeren op de Bijbelse richter, vermaard om zijn fysieke kracht. Oprichter Louis Wijnberg, een Joodse zakenman uit Groningen, moet als geen ander hebben geweten dat de naam Simson prima past bij de plak- en kleefspullen die hij produceerde.

De Tweede Wereldoorlog vormt een zwarte episode in de geschiedenis van het bedrijf. Joden worden niet goed genoeg bevonden om ondernemingen te bestieren, een bewindvoerder krijgt opdracht de zaak te ontmantelen. Zoon Leonard Wijnberg -die tot dat moment aan het roer stond- zijn vrouw en hun zoon worden opgepakt en gedeporteerd naar een van de vernietigingskampen. Zij overleven niet.

Het bedrijf redt het wel, nadat het in andere handen is gekomen. Een splitsing in de jaren zestig verdeelt de industriële activiteiten -chemie- en de ”rijwielonderhouds- en bandenreparatieartikelen” over twee ondernemingen. Bandrep, met de merknaam Simson, belandt in Mijdrecht.

Het 125-jarige jubileum zit er net op. Jansen laat een Simsonblikje zien, speciaal voor de gelegenheid gemaakt en een replica van het aloude doosje. „Er zit nog steeds hetzelfde in, eigenlijk: een paar bandenlichters, een schuurpapiertje, een tubetje solutie en wat plakkers.”

De vlijmscherpe rand die het trommeltje vroeger had, is inmiddels aangepast. De eenmalige oplage bedroeg 50.000 stuks. „Ik kreeg bestellingen voor 70.000 doosjes”, glimlacht de directeur.

In het pand in Mijdrecht wordt alleen de lijm nog echt geproduceerd. Het recept is oud, al is het aandeel gevaarlijke stoffen -tolueen of methylbenzeen- op last van de wetgever drastisch teruggeschroefd. „Maar het plakt nog steeds even goed”, verzekert Jansen. „Mits mensen plek rond het lek goed schuren en de lijm anderhalve minuut laten drogen. Zo niet, dan gaat het mis.”

De plakkers worden uit grote rollen gestanst. De lichters en het schuurpapier koopt Jansen in. Het combineren van deze spullen is handwerk. „De handjes zijn kostbaar, maar omdat het telkens om niet al te grote partijen gaat, zie ik geen kans om nog verder te automatiseren dan we nu al doen.” Bandrep heeft 24 mensen in dienst, onder wie een aantal parttimers.

Doosjes plakspullen vormen nog steeds het hoofdbestanddeel van de jaaromzet van ongeveer 5 miljoen euro. Via een andere bv verhandelt Jansen zogenoemde „snelle rijwielartikelen”, zoals standaards, sloten, koplampen, trappers en handvatten. „Die kopen we in, met name in het Verre Oosten. In veel gevallen brengen we die artikelen onder de naam Simson aan de man. Maar we verkopen via via ook aan ketens als Bike Totaal en Profile, die er dan hun eigen naam opplakken.”

Jansen heeft vertrouwen in de toekomst van ’zijn’ merk. „De naam Simson kan nog wel even mee. Het plakken van banden mag dan teruglopen, de behoefte aan een doosje plakspullen blijft. Mensen willen dat in huis hebben, al is het maar voor de zekerheid.”

En diezelfde mensen kopen om de zoveel tijd weer een nieuw blikje. „Omdat ze de bandenlichters hebben gebruikt om de verf mee door te roeren. Of de dop zat niet goed op het tubetje lijm. Kan ook. Wij verkopen graag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer