Economie

Export tweedehands- auto’s stijgt enorm

Steeds meer Nederlandse auto’s eindigen als tweedehandsjes in het buitenland, vooral in Oost-Europa. De export van deze wagens is vorig jaar met 40 procent gestegen tot 177.000 stuks, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Redactie economie
22 July 2002 17:31Gewijzigd op 13 November 2020 23:42

De auto-export is daarmee het hoogste in de zes jaar dat het CBS deze activiteit telt. De stijging komt vooral doordat Nederlanders vorig jaar meer auto’s, trucks en bussen vervingen. Van de 7,4 miljoen motorvoertuigen zijn er 0,5 miljoen ingeleverd voor sloop, export of cross. Dat is een stijging van 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Het aanbod van sloopauto’s is vrijwel op hetzelfde niveau gebleven. Totaal verwerken slopers in Nederland jaarlijks ongeveer 300.000 auto’s, vrachtwagens, bussen en tractoren. Noord-Holland is sinds jaren de provincie waar de meeste auto’s worden ontmanteld.

De meeste personenwagens gaan in Nederland gemiddeld bijna veertien jaar mee voordat ze op de sloop terechtkomen. Een bedrijfsauto wordt gemiddeld na 13,2 jaar afgevoerd naar een demontagebedrijf.

De invoering van de euro veranderde niets aan de grote verschillen in prijs voor nieuwe auto’s tussen de verscheidene EU-lidstaten. Voor vijf van de vijftien meest populaire auto’s in de EU-landen gingen de prijsverschillen juist verder omhoog. Dat blijkt uit halfjaarlijks onderzoek van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

In de eurozone blijven Spanje, Griekenland en Finland gemiddeld de goedkoopste landen voor een nieuwe auto, evenals niet-euroland Denemarken. Duitsland, Oostenrijk en eveneens niet-euroland Groot-Brittannië zijn gemiddeld het duurst. Nederland bevindt zich over het algemeen aan de onderkant van de markt, maar de lage prijzen worden grotendeels tenietgedaan door de hoge BPM-belasting van 43 procent.

Europees commissaris Monti van Concurrentiebeleid presenteerde vorige week nieuwe regels voor de distributie van auto’s. Deze moeten meer concurrentie mogelijk maken en vooral grensoverschrijdende aankopen vergemakkelijken. Nu kunnen importeurs hun dealers nog verbieden een auto te verkopen aan klanten uit een andere EU-lidstaat.

De woordvoerder van Monti verwacht daarom op termijn een prijsverlagend effect van de nieuwe regeling. De Nederlandse autobranche vreest echter een prijsopdrijvend effect, omdat prijzen gemiddeld zullen stijgen. Dat zou nadelen opleveren voor Nederland als gemiddeld een van de goedkopere landen. Daar moet de Nederlandse consument dan nog eens de bpm over blijven afdragen.

Binnen Europa kennen Opel, Fiat, Honda en Suzuki onderling de grootste prijsverschillen tussen lidstaten. BMW, DaimlerChrysler (Mercedes, Smart, Chrysler) en Ford (inclusief dochtermerken als Volvo en Land-Rover) houden de prijsverschillen binnen de eurozone beperkt tot maximaal 15 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer