Steeds meer kinderen met fietshelm
RIJSWIJK (ANP) – Steeds meer ouders zijn zich bewust van de risico’s die hun kinderen lopen op de fiets en schaffen daarom een fietshelm voor hen aan. In de afgelopen drie jaar is de verkoop met 40 procent gestegen. Dat zei woensdag een woordvoerder van Shimano, importeur van Giro en Bell fietshelmen.
„We verkopen ieder jaar ongeveer 13 procent meer kinderhelmen", stelde de woordvoerder van het bedrijf. Shimano is samen met Agu de grootste speler op de markt. Exacte cijfers wilde hij omwille van de concurrentie niet geven, maar volgens hem loopt het in de „enkele duizenden". Helmen voor volwassenen die de fiets als dagelijks vervoermiddel gebruiken, worden volgens hem echter nauwelijks verkocht. „Dat zijn er hooguit dertig per jaar. Maar tourrenners en sportfietsers zien wel steeds meer het belang in van een helm".Uit onderzoek van Consument en Veiligheid bleek vorige week dat ieder jaar 15.000 fietsers op de spoedeisende hulp behandeld moeten worden aan hoofdletsel. Daaronder zijn 1600 kinderen in de leeftijd van vijf tot tien jaar. Consument en Veiligheid raadt ouders van jonge kinderen daarom aan hun kroos een helm te laten dragen.
Agu, fabrikant van fietshelmen, zegt sinds het onderzoek vooral meer vraag van warenhuizen naar kinderhelmen te krijgen. „Maar we merken dat het een golfbeweging is. Veiligheid is een thema dat iedere twee jaar terugkomt, de vraag stijgt dan ook", aldus een woordvoerder. Ook hij merkt dat de gewone fietser geen helm wil. „In Nederland heerst een andere cultuur dan in landen om ons heen. Hier zien we de fiets als vervoermiddel, in andere landen is het een sportattribuut".