Rode Kruis pakt misbruik logo aan
RIJSWIJK (ANP) - Het internationale Rode Kruis heeft er een flinke taak aan wereldwijd duidelijk te maken dat zijn embleem de veiligheid van hulpverleners in conflictgebieden moet garanderen. Misbruik ervan op badeendjes, kleding en speelgoed en in speelfilms wordt serieus aangepakt.
Tientallen logo’s van merken zijn zo ingeburgerd dat ze in het straatbeeld niet eens meer opvallen. Dat is geen probleem als het om de zogenoemde swoosh van Nike gaat of de bekende logo’s van bijvoorbeeld Apple en McDonald’s. Serieuzer wordt het als niet meer duidelijk is dat een logo symbool staat voor de veiligheid van hulpverleners.Een foto van een onder vuur genomen ambulance in Libanon met een groot rood kruis op het dak benadrukte volgens Jeroen van den Boogaard, adviseur humanitair oorlogsrecht van het Nederlandse Rode Kruis, dat het embleem moet worden beschermd. „Het moet staan voor ”niet schieten” en toch gebeurt dat.”
Van den Boogaard schrijft jaarlijks ongeveer tachtig brieven naar bedrijven die het rode kruis voeren op hun producten. Postorderbedrijf Pabo kreeg een brief, omdat het kruis op sexy verpleegstersuniformen stond. „In de meeste gevallen weten bedrijven niet dat het niet mag. Soms hebben ze het gecheckt bij het merkenbureau, maar het is geen merk. Het staat in het Wetboek van Strafrecht.”
Het gaat immers om het verschil tussen leven en dood, benadrukt Van den Boogaard. „Als ik in een oorlogssituatie gewond raak, word ik het liefst vervoerd in een wagen van het Rode Kruis. Dat moet bescherming garanderen. De foto van de beschoten ambulance vat in een beeld samen dat dat helaas niet altijd zo is.”
Ook bij de Gayparade vorige week in Amsterdam ging het mis. Op een van de boten stonden ’verpleegsters’ met uniformen waar het rode embleem opstond. „De film Ja zuster, nee zuster stond bol van de rode kruizen. Technisch was het niet meer mogelijk om ze eruit te halen, dus was aan het begin van de film een tekst te zien waarin de producent duidelijk maakte dat er geen link was met het Rode Kruis.” Op filmposters is het embleem nog vervangen door een blauw kruis.
In de meeste gevallen blijkt dat er geen sprake is van onwil. „Men heeft ergens geld in gestoken, dus het is zonde als blijkt dat het voor niets is geweest.” Schermen met een kleurcode onder het mom dat het geen rood is, heeft geen zin. „Ook nabootsen is verboden.”