Vastgelopen reiziger: Ik pak de boot
SCHIPHOL - Lange rijen voor de incheckbalies van luchtvaartmaatschappijen als British Airways, BMI en easyJet. Schiphol was tot donderdagavond het toneel van reizigers in stilstand.
Passagiers die nog moeten inchecken, mogen nauwelijks handbagage meenemen. Grondpersoneel controleert of iedereen zich houdt aan de strengere maatregelen die gelden op vluchten naar Britse luchthavens. Een blik op de beeldschermen in de centrale hallen leert dat veel Europese vluchten vertraging hebben opgelopen. Ook zijn enkele vluchten geannuleerd.Onder een groot reclamebord met de tekst ”Too late? You’re never too late” heeft de Nederlander Mark Vos zijn handbagage in een plastic zak gestopt, die hij moet afgeven voor het bagageruim. Vos, die in Engeland woont en werkzaam is voor een Amerikaans bedrijf, vliegt naar Londen Heathrow. „Ik zou dit weekeinde naar Amerika vliegen, maar mijn bedrijf heeft alle tickets geannuleerd. Vandaag vlieg ik wel gewoon volgens planning”, zegt hij gelaten. „Je raakt gewend aan vertragingen als je veel reist. Ik vlieg wekelijks. Het gekke is dat ze nu je tas controleren en dat je over een paar dagen alles weer mag.”
Niet voor iedereen zijn de problemen opgelost. Een stel uit Wales loopt radeloos rond als ze ontdekken dat hun vlucht met BMI Baby naar Cardiff is geannuleerd. „We kunnen geen vervangend ticket krijgen, ondanks dat we verzekerd zijn”, leggen ze uit, terwijl ze een brief van de luchtvaartmaatschappij laten zien. Daarin wordt tekst en uitleg gegeven over situatie op de luchthaven, met onderaan een telefoonnummer. „Dat hebben we tevergeefs proberen te bellen. Wat we nu gaan doen? We zitten vast. Ik denk maar terug naar Amsterdam.”
De meeste gedupeerden reageren gelaten op de onverwachte situatie. Over het algemeen tonen reizigers begrip voor de strengere maatregelen en alle gevolgen van dien, „in het belang van de veiligheid.”
Een Australisch echtpaar dat al bijna twee uur in de rij staat voor de balie van British Airways is bijna aan de beurt. Zij wilden via Londen naar Brisbane, maar proberen nu hun reis om te boeken via Tokio. „We zijn op vakantie, dus het maakt niet uit als de reis een dag langer duurt. Als de veiligheid maar vooropstaat.”
Ook een Amerikaans echtpaar op de luchthaven vertelt dat het geen grote problemen heeft met de opgelopen vertraging. „Wat doe je eraan? Het is een wijs besluit dat de luchthaven in Londen dicht is.”
Bij de informatiebalie van easyJet is de rij aanzienlijk langer dan bij British Airways, ook de emoties lopen daar hoger op. Achter de desk van de budgetmaatschappij zit één medewerker, in tegenstelling tot de BA-balie, waar drie mensen informatie verstrekken.
Roos Kriek uit Groningen staat al een uur in de rij bij easyJet. „Het is heel erg jammer dat er maar één persoon zit. Ze zouden best wat extra medewerkers kunnen optrommelen. Dat getuigt van goed fatsoen.” De Groningse die met haar dochter onderweg is naar Londen, overweegt de boot te nemen. „Er is hier niemand die informatie geeft. Door de onwetendheid over de reden van de vertragingen ontstaan de gekste broodjeaapverhalen.”
Ook Diny Heegers uit Hoek van Holland maakt rechtsomkeert. „Ik ga met de boot.”
Een Engelse zakenman kwam met ruim 2,5 uur vertraging met een KLM-toestel van Londen naar Amsterdam. Hij beschrijft de sfeer op vliegveld Heathrow als „easy going. De meesten hebben begrip voor de situatie. Het inchecken van alle handbagage kost heel erg veel tijd. Dat veroorzaakt al die enorme vertragingen.”