Situatie op Schiphol herstelt zich
AMSTERDAM (ANP) – De lange rijen voor de incheckbalies van verschillende luchtvaartmaatschappijen als British Airways, BMI en easyJet zijn donderdagavond opgelost.
Omdat het vliegverkeer richting Londen donderdagavond langzaam weer op gang is gekomen, neemt de drukte af. Ook bij de informatiebalies van reisorganisaties staan nauwelijks passagiers met vragen.Passagiers die nog moeten inchecken, mogen nauwelijks handbagage meenemen. Grondpersoneel controleert of reizigers zich houden aan de de strengere maatregelen die gelden op vluchten naar Britse luchthavens. Een blik op de beeldschermen in de centrale hallen leert dat veel Europese vluchten vertraging hebben opgelopen. Ook zijn enkele vluchten geannuleerd.
Onder een groot reclamebord met de tekst ’Too late? You’re never too late’ heeft de Nederlander Mark Vos zijn handbagage in een plastic zak gestopt, die hij moet afgeven voor het bagageruim. Vos, die in Engeland woont en werkzaam is voor een Amerikaans bedrijf, vliegt donderdagavond naar Londen Heathrow. „Ik zou dit weekeinde naar Amerika vliegen, maar mijn bedrijf heeft alle tickets geannuleerd. Vandaag vlieg ik wel gewoon volgens planning", zegt hij gelaten. „Je raakt gewend aan vertragingen als je veel reist. Ik vlieg wekelijks. Het gekke is dat ze nu je tas controleren en dat je over een paar dagen alles weer mag", verwondert hij zich.
Niet voor iedereen zijn de problemen opgelost. Een stel uit Wales loopt radeloos rond als ze ontdekken dat hun vlucht met BMI Baby naar Cardiff is geannuleerd. „We kunnen geen vervangend ticket krijgen, ondanks dat we verzekerd zijn", leggen ze uit, terwijl ze een brief van de luchtvaartmaatschappij laten zien. Daarin wordt tekst en uitleg gegeven over situatie op de luchthaven, met onderaan een telefoonnummer. „Die hebben we tevergeefs proberen te bellen. Wat we nu gaan doen? We zitten vast. Ik denk maar terug naar Amsterdam".