Nettowinst Delta Lloyd verdubbeld
AMSTERDAM (ANP) - Verzekeraar Delta Lloyd heeft de nettowinst in het afgelopen halfjaar verdubbeld tot 378 miljoen euro. Bestuursvoorzitter Niek Hoek schrijft de winststijging toe aan de inspanningen van Delta Lloyd om winstgevende groei neer te zetten. Tegelijkertijd daalde het premie-inkomen licht naar 3,16 miljard euro, zo blijkt uit de resultaten die woensdag werden gepubliceerd.
Op de thuismarkt Nederland nam het premie-inkomen met 2 procent toe tot 2,81 miljard euro. De activiteiten van Delta Lloyd in bankieren en beleggen hebben in de eerste zes maanden meer omzet geboekt. De inkomsten van schade- en levensverzekeringen liepen terug als gevolg van een daling in de afzet van nieuwe hypotheken. Desondanks verwacht de verzekeraar dat alle onderdelen van het concern over heel 2006 hogere premie-inkomsten zullen boeken.Het verzekeringsconcern heeft in de voorbije periode geïnvesteerd in een efficiëntere werkwijze. Om die reden heeft Delta Lloyd besloten zijn zorgverzekeraar samen te voegen met die van de branchegenoten Menzis en Agis. Ook is een begin gemaakt met het samenbrengen van interne diensten. In het lopende halfjaar zullen concrete voorstellen worden gedaan voor de nieuwe structuur van de organisatie. Onder Delta Lloyd vallen ook de verzekeringsproducten van Ohra en ABN AMRO.
De opbrengsten uit beleggingen waren afgelopen halfjaar met 270 miljoen euro fors lager dan een jaar eerder, toen de opbrengsten 1,93 miljard bedroegen. Dat komt mede door de gestegen rente, die de beleggingen in obligaties onder druk heeft gezet.
Het Britse moederbedrijf van Delta Lloyd heeft gisteren ook de resultaten gepresenteerd. Het verzekeringsconcern Aviva heeft de winst in het eerste halfjaar met 27 procent zien stijgen. Aviva, de grootste verzekeraar van Groot-Brittannië, maakte melding van een operationeel resultaat van 1,69 miljard pond (2,53 miljard euro).
Het bedrag komt overeen met de verwachtingen van analisten. Aviva zelf had iets lager ingezet. In een toelichting op het winstcijfer zei het bedrijf dat het met name in Groot-Brittannië zelf voor de wind ging, met een 40 procent hogere verkoop.