Binnenland

Randstadrail uitgesteld door warm weer

ROTTERDAM - De zogenaamde Hofpleinlijn tussen Den Haag en Rotterdam en de Zoetermeerlijn blijven enkele weken langer buiten gebruik dan gepland wegens warm weer. Tegelijk eisen omwonenden van de lijn in een kort geding het volledig stilleggen van de aanleg.

Regioredactie
4 August 2006 11:43Gewijzigd op 14 November 2020 03:59

De ombouw van spoorlijn tot metroachtige verbinding, de zogenaamde Randstadrail, heeft vertraging opgelopen door het warme weer van de afgelopen weken, aldus stadsregio Rotterdam en stadsgewest Haaglanden donderdag.Sinds begin juni rijden er geen NS-treinen meer op de Hofpleinlijn en op de Zoetermeerlijn. Bedoeling was om op 3 september weer te gaan rijden met de metrostellen van Randstadrail. Een kleine verbouwing van de infrastructuur duurt echter langer dan verwacht, onder meer doordat een behuizing van stroomkabels is gesmolten tijdens de hitte in juli.

Tegelijkertijd eisen ongeveer 125 eigenaren van plaatsen in een parkeergarage achter wooncomplex Weenahof in Rotterdam dat de werkzaamheden voor de Randstadrail achter de garage volledig worden stilgelegd. Ze legden die eis donderdag neer bij de rechtbank in Rotterdam in een kort geding tegen de gemeente.

Volgens de Belangenvereniging Parkeerplaatseigenaren Weenahof handelt de gemeente, die opdrachtgever is voor de werkzaamheden, onrechtmatig. Ze zou zonder toestemming van de vereniging en in strijd met eerder gemaakte afspraken toch zijn begonnen met heiwerkzaamheden. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden voor de geboorde metrotunnel tussen het Centraal Station en de aansluiting op de Randstadrail in de buurt van de A20.

Om de boormachine z’n werk te kunnen laten doen, moet de verankering van een damwand die de parkeergarage beschermt tegen grondbewegingen, worden weggehaald. De parkeerplaatseigenaren voorzien dan grote schade aan de constructie van de garage.

Tussen de gemeente en de vereniging van eigenaren was tot voor kort overleg over het werk aan Randstadrail. De parkeergarage ligt vlak bij Rotterdam CS langs de spoorlijn. Omdat de eigenaren bang zijn voor schade door hei- en boorwerkzaamheden, had de gemeente toestemming gegeven een onafhankelijk adviesbureau in te schakelen om de gevolgen te bekijken. Ook zou er een schaderegeling komen. Op 20 juni zagen de eisers dat er al was begonnen met heien achter de parkeergarage waarop ze het overleg opschortten.

Volgens de advocaat van de gemeente hoeven de eigenaren zich helemaal geen zorgen te maken. De werkzaamheden die nu worden uitgevoerd betreffen niet de verankering en bovendien vinden ze plaats op het terrein van spoorwegbeheerder ProRail. „De gemeente heeft een technische oplossing voor de ankers door een extra damwand te slaan en daarin nieuwe ankers aan te brengen”, aldus de advocaat. Verder heeft volgens hem de gemeente toegezegd de komende twintig jaar zich aansprakelijk te stellen voor eventuele schade. De gemeente heeft daar speciaal een verzekering voor afgesloten.

Het geding spitste zich ook toe op de ontvankelijkheid van de eisende partij. De belangenvereniging van parkeerplaatseigenaren zou pas zijn opgericht nadat de dagvaarding aan de gemeente was uitgereikt. Met andere woorden, de vereniging is geen partij, aldus de raadsman. De rechter was het ook niet duidelijk wie nu wie vertegenwoordigde, want het eerdere overleg met de gemeente was weer met een Vereniging van Eigenaren Weenahof.

De boormachine die de metrotunnel boort staat ter hoogte van diergaarde Blijdorp klaar om richting Rotterdam CS te gaan. Randstadrail kan pas verder boren als de rechter uitspraak doet en dat is donderdag 10 augustus.

Het is onduidelijk wanneer de treinen-nieuwe-stijl wel kunnen rijden. Tot die tijd zijn er vervangende bussen, net als nu.

Het hele project is trouwens nog lang niet af. Pas in 2009 zijn allerlei tunnels en andere nieuwe verbindingen klaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer