Unilever boekt weer omzetgroei in Europa
ROTTERDAM - Unilever is in het afgelopen halfjaar in Europa teruggekeerd naar groei. Daardoor zag het voedings- en wasmiddelenconcern in al zijn markten wereldwijd de verkoop stijgen. De totale omzet ging in de eerste helft van dit jaar met 5,8 procent omhoog tot 19,8 miljard euro.
De onderliggende omzetgroei, waarin de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 3,4 procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Unilever donderdag bekendmaakte.De operationele winst van Unilever, bekend van merken zoals Omo, Knorr en Ola, steeg met 13 procent tot 2,8 miljard euro. De nettowinst klom tot 2,1 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Unilever zou donderdag met FNV Bondgenoten om tafel gaan om een einde te maken aan de acties van personeel voor een baangarantie. Werknemers van de financiële afdeling in Vlaardingen voeren sinds anderhalve week acties omdat het bedrijf hun werk wil uitbesteden.