Winst KPN bijna verdubbeld
DEN HAAG (ANP) - Het telecomconcern KPN heeft in het tweede kwartaal een nettowinst geboekt van 461 miljoen euro. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 239 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
De omzet nam licht toe, van 2,95 miljard naar 2,98 miljard euro. De prestaties zijn voor KPN reden om de winstverwachting voor dit jaar te verhogen.Dit maakte KPN dinsdag bekend. Het telecomconcern zei vooral tevreden te zijn over de prestaties van de Duitse dochteronderneming E-Plus. Die behaalde een positief bedrijfsresultaat van 101 miljoen euro, tegen een verlies van 10 miljoen euro een jaar geleden. Vooral de nieuwe merken in Duitsland (onder meer BASE en Simyo) slaan aan, aldus KPN.
In Nederland werd minder winst geboekt doordat steeds meer klanten hun abonnement voor vaste telefonie inruilen voor een mobiel abonnement of voor bellen via internet of de kabel. De omzet uit vaste telefonie daalde met bijna 5 procent tot 1,65 miljard euro.
In totaal werden in het afgelopen kwartaal 253.000 aansluitingen voor vaste telefonie opgezegd. In het eerste kwartaal waren dat er nog 194.000 en in geheel 2005 ongeveer 360.000. KPN wist dit verlies wel gedeeltelijk op te vangen door klanten te strikken voor bellen via internet. Het aantal klanten voor InternetPlusBellen is in vergelijking met het eerste kwartaal meer dan verdubbeld tot 156.000.
Bij mobiele telefonie stegen de opbrengsten naar 1,6 miljard euro, tegen 1,42 miljard euro een jaar geleden. KPN boekte de grootste omzetgroei in Nederland, maar dit was voor een belangrijk deel te danken aan de overname van Telfort. In Duitsland ging de omzet van 710 miljoen naar 722 miljoen euro.
KPN boekte in het afgelopen kwartaal een winst voor rentelasten, belastingen en afschrijvingen van 1,28 miljard euro, ruim boven de verwachtingen van analisten.
In het tweede kwartaal van vorig jaar kwam dit ebitda-resultaat uit op 1,16 miljard euro. KPN verwacht nu dat dit bedrijfsresultaat dit jaar een enkelcijferige groei laat zien. Eerder was het concern uitgegaan van een stabiel bedrijfsresultaat.
Het telecombedrijf kondigde ook de komst van een nieuwe bestuurder aan. De 41-jarige Baptiest Coopmans, afkomstig van Unilever, gaat zich bezighouden met de Nederlandse consumentenmarkt. Hij moet mede vorm geven aan de integratie van divisies vast en mobiel in Nederland.