Winstgroei voor PepsiCo
De producent van Pepsi-Cola, snacks en andere frisdranken heeft dit jaar over het tweede kwartaal zijn winst zien toenemen tot 888 miljoen dollar. Vorig jaar boekte PepsiCo over deze drie maanden een positief nettoresultaat van 798 miljoen dollar.
Per aandeel bedraagt de winst 49 dollarcent, 4 procent meer dan in het tweede kwartaal in 2001. Dat komt overeen met wat analisten hadden verwacht.
De omzet steeg tot 6,178 miljard dollar. In vergelijking met vorig jaar verkocht het concern voor 313 miljoen dollar meer.
Volgens PepsiCo is de winstgroei vooral een gevolg van de synergievoordelen die zijn behaald door de overname van Quaker Oats, maker van ontbijtgranen en frisdranken, waaronder het sportdrankje Gatorade.
PepsiCo meldde vrijdag bovendien dat de raad van bestuur heeft ingestemd met het over een periode van drie jaar voor circa 5 miljard dollar terugkopen van uitstaande aandelen. Daar begint het concern volgende week al mee.
Net als de grote concurrent Coca-Cola Co. zet Pepsico voortdurend nieuwe producten op de markt om zo de verkoopresultaten op te schroeven. De afgelopen maanden zijn een aantal dranken met nieuwe smaakjes gepresenteerd waaronder Mountain Dew Code Red. Frito-Lay, de grootste divisie van het concern, zorgde voor een aantal nieuwe soorten chips.