Baanwerkers hebben het gevaarlijkste beroep
DEN HAAG (ANP) – Baanwerkers hebben het gevaarlijkste beroep van allen. De laatste vijf jaar zijn gemiddeld per jaar twee van de 3400 werknemers tijdens het onderhoud aan het spoor omgekomen.
Daarmee is het risico op een dodelijk ongeval voor baanwerkers flink hoger dan in andere beroepen, aldus een woordvoerster van de Arbeidsinspectie maandag. „De kans op een dodelijk ongeval was de afgelopen vijf jaar één op de 1600 en dat is een factor tien hoger dan in de bouw", stelde zij.Na het onderhoud aan het spoor is het werken in de bouw het gevaarlijkst. In deze sector was de kans op een dodelijk ongeluk de laatste vijf jaar één op 16.000 werknemers.
De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat controleren tot en met december op 150 locaties de veiligheid voor baanwerkers. Daarbij wordt vooral gekeken of werknemers voldoende zijn beschermd tegen een aanrijding door een trein.
Vorig jaar telde de inspectiedienst van het ministerie van Sociale Zaken negen gewonden bij het onderhoudswerk aan het spoor. In 2004 vielen twee doden en vijf gewonden.
De gevaarlijkste situaties ontstaan waar het onderhoudswerk en het treinverkeer niet strikt worden gescheiden. In 2003 concludeerde de Arbeidsinspectie nog dat de dienstregeling op het spoorvaak in tact blijft en dat de veiligheid van baanwerkers onvoldoende was.
Inmiddels heeft de branche maatregelen genomen. Ook is met de Tweede Kamer afgesproken dat met ingang van dit jaar driekwart van het onderhoudswerk moet plaatsvinden op momenten dat er geen treinen rijden. Vanaf 2008 moet dit percentage 100 zijn.