Maak scholen kleiner, betrek ouders bij onderwijs
Slechte leerprestaties hangen samen met crimineel en antisociaal gedrag. Om deze problemen te ondervangen moeten ouders nauwer bij scholen betrokken zijn en moeten scholen kleiner worden.
Dat zijn de belangrijkste adviezen van sociologe Junger-Tas aan staatssecretaris Kalsbeek van Justitie. Ze staan in het rapport Diploma’s en goed gedrag, dat Kalsbeek vrijdag aan de Tweede Kamer heeft gezonden.
Scholen hebben veel invloed op de leerlingen en zijn centra voor de opvoeding tot „goed burgerschap”, zo schrijft Junger-Tas. Zo ziet een onderwijsinstelling bijvoorbeeld toe op de handhaving van gedragsnormen. Bij grote scholen is dit echter moeilijk. Daar heerst dan ook meer wanorde en onrust, wordt er meer gepest en komt er meer criminaliteit voor, schrijft Junger-Tas. Dit heeft weer een slechte invloed op de leerprestaties.
Ouders moeten weten dat hun kinderen een betere kans in de samenleving hebben met diploma’s en goed onderwijs, stelt de sociologe. Daarom moeten scholen proberen meer ouders als vrijwilligers in te zetten. Bovendien moeten ouders beslissen over de toekomst van de school. Huisbezoek en opvoedingscursussen zijn uitgelezen middelen om hen meer te betrekken bij het onderwijs.
Junger-Tas is bovendien een voorstander van de brede scholen om de leerlingen beter te begeleiden. De brede school is een soort buurtcentrum waar voorzieningen op het gebied van onderwijs, welzijn, politie, sport en zorg samenkomen. Het zou voor leerlingen van deze onderwijsinstellingen buitengewoon nuttig zijn als ze na school bezig konden zijn met sport, muziek, toneel en bibliotheek, stelt Junger-Tas.
Scholen kunnen leerlingen stimuleren hun opleiding af te maken door bijvoorbeeld een beurs of geld te beloven. Onderwijsinstellingen moeten jongeren juist niet straffen wanneer het niet goed gaat. Verder zouden gemeenten meer moeten investeren in alternatieve scholings- en werkprojecten.
Kalsbeek laat het aan het nieuwe kabinet over om te reageren op het rapport.