Ahold behoudt kroontje
AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold mag zich koninklijk blijven noemen.
Dat heeft de koningin besloten na advies van het ministerie van Economische Zaken.Na het boekhoudschandaal, dat begin 2003 naar buiten kwam, dreigde het supermarktconcern het predicaat ”koninklijk” kwijt te raken. In de voorwaarden van het predicaat is in artikel 8 te lezen dat „directie en commissarissen te goeder naam en faam bekend dienen te staan.” Fraude bracht het concern op de rand van de afgrond.
Ahold heeft naar het oordeel van de koningin genoeg maatregelen getroffen om „herhaling van de onregelmatigheden in de boekhouding te voorkomen en om haar reputatie te herstellen.”
Het concern trof schikkingen in Nederland en de Verenigde Staten en nam de interne organisatie onder de loep. Vier topmannen zijn in mei veroordeeld tot voorwaardelijke celstraffen en geldboetes.
Eind december heeft Ahold het ministerie van Economische Zaken gerapporteerd over de maatregelen die het heeft getroffen om herhaling te voorkomen.
Het ministerie heeft vervolgens bij de collega’s van Justitie, Financiën en bij de Vereniging van Effectenbezitters advies ingewonnen. Op grond daarvan is besloten dat Ahold het predicaat ”koninklijk” mag blijven voeren. Het concern kreeg de onderscheiding in 1987 bij het honderdjarig bestaan van supermarktketen Albert Heijn.
Bij Ahold werd enthousiast gereageerd op het besluit. „Er heerst hier algemene vreugde”, aldus een woordvoerder van de onderneming. „We waren koninklijk en we blijven dat ook. Hiermee zijn onze inspanningen van de afgelopen jaren voor het herstel van Ahold erkend. We zijn er erg blij mee. We hebben het niet voor niets gedaan.”
Voormalig bestuursvoorzitter Albert Heijn liet weten „met groot genoegen kennis te hebben genomen dat Hare Majesteit heeft besloten Ahold ook in de toekomst het predicaat ”koninklijk” te laten behouden. Vanaf 1927, toen de onderneming veertig jaar bestond, mocht Albert Heijn zich al hofleverancier noemen. Mijn grootouders, de oprichters van de onderneming, waren daar groots op, zoals wij dat in de Zaanstreek zeggen.”
Er zijn de afgelopen jaren bij meer koninklijke bedrijven wijzigingen geweest. Het detailhandelsconcern Vendex KBB verloor het predicaat toen het overging in buitenlandse handen.
Bij de overname van KLM door Air France zou het ”koninklijk” eigenlijk ook moeten vervallen. De koningin besliste anders, en daarom kan KLM nog steeds het kroontje voeren.
Er zijn in Nederland ongeveer 550 bedrijven, verenigingen en instellingen door de koningin en haar voorgangers onderscheiden met het predicaat.