Mini-SUV van Daihatsu mist afwerking
Als er één automerk is dat zich in sneltreinvaart ontwikkelt, is het Daihatsu. Met vooral compacte modellen vaart de fabrikant onder regie van Toyota zijn eigen koers. Lang liet de fabrikant Europa links liggen, maar met de Sirion was dat voorbij. Het bedrijf is nu bezig met de opbouw van een nieuw modellenprogramma. Daarbij is veel van Daihatsu te verwachten. Hoewel de nieuwe Terios wat tegenvalt.
De term Terios is binnen de gelederen van Daihatsu bekend. Al jaren levert het merk een soort compacte SUV met twee- of vierwielaandrijving. De nieuwe Terios heeft echter alleen zijn naam met zijn voorganger gemeen. Heel slim profiteert het merk met dit model van de grote belangstelling voor SUV’s, door juist in het middenklassesegment met een dergelijke auto te komen.Los van de hoogte (1,69 meter) heeft de Terios de afmetingen van een moderne auto uit het compacte segment. Dat betekent dat het model met een lengte van 4,06 meter behoorlijk handelbaar is en niet bepaald een tractor. Door de hoge stand op de wielen lijkt het alsof iedere Terios vierwielaandrijving heeft, maar in Nederland zal het gros alleen aandrijving op de achterwielen hebben.
De nieuwe Daihatsu kan met zijn uitstraling aardig scoren. De auto komt groter over dan hij in werkelijkheid is, waardoor sommigen het gevoel hebben een echte jeep te bezitten. De auto heeft een hoge, vrij vlakke neus met grote koplampen die in de hoeken ver zijn doorgetrokken. Aan de achterkant lijken de ruit in de vijfde deur met daarop het reservewiel en de achterste zijruiten optisch één geheel te vormen. De schuine lijn van deze ruiten wordt doorgezet in de achterlichten, die daardoor bijna driehoekig zijn.
Wat opvalt is dat de Terios aan de buitenkant wat karig is uitgerust. Meegespoten bumpers, buitenspiegels en portiergrepen, mistlampen in de voorbumper, lichtmetalen wielen en dakrails horen pas bij het hoogste uitrustingsniveau. Spatbordverbreders en skirts in een contrasterende kleur zijn alleen op de duurste uitgave met vierwielaandrijving te vinden.
Erg plastic
Het interieur wordt gedomineerd door zwart en grijs met alleen op de middenconsole een metaalkleurig accent, dat er erg plastic uitziet. Dat geldt overigens voor veel van de gebruikte materialen. Zo is het dashboard van een erg harde en wat blinkende kunststof gemaakt en hetzelfde geldt (gedeeltelijk) voor de portierpanelen. Aluminiumkleurige accenten rond het instrumentarium en bij de portiergrepen horen ook hier pas bij het hoogste uitrustingsniveau.
De vormgeving blinkt uit door eenvoud. Drie afzonderlijke klokken geven voldoende informatie en op de console zijn drie draaiknoppen te vinden waarmee het klimaat wordt geregeld. Vanaf de Terios Explore (tweede niveau) is airconditioning standaard. Maar voor een radio moet al weer het hoogste niveau (Expedition) of een exemplaar met vierwielaandrijving worden besteld.
Voorin is goed te merken dat, ondanks de toename in afmetingen ten opzichte van het vorige model, de huidige Terios nog steeds een vrij smalle auto is. Twee stevig gebouwde volwassenen zitten al snel schouder aan schouder. Prettig is de hoge zitpositie met een goed overzicht naar voren en opzij. Ook zijn de afmetingen van de Terios bij inparkeren goed in te schatten.
De Terios heeft met 380 liter een flinke bagageruimte. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waarmee het volume wordt uitgebreid tot 1625 liter.
Heel lang moet er worden gezocht naar een goede zitpositie. Stoel omhoog, stoel omlaag, rugleuning wat veranderen, wat onderuit gaan zitten, toch maar weer rechtop. De rugleuning is aan de dunne kant en dat wreekt zich op langere ritten.
Stoterig
Dat is niet het enige commentaar op het comfort. De combinatie van een starre achteras en een hoge stand op de wielen maakt de Terios erg stoterig. Bovendien ontbreekt op de typen met tweewielaandrijving een stabilisatorstang achter, waardoor met name de stabiliteit bij hogere snelheden ietwat twijfelachtig wordt. Vanwege het ontbreken van een dieselmotor zal de Terios vooral door particulieren gekocht worden. Zij rijden over het algemeen kortere ritten en dan komen deze bezwaren gelukkig minder aan het licht.
Daihatsu heeft slechts één motorvariant voor de Terios in de aanbieding: een 1,5 liter benzinemotor met variabel bediende kleppen. Deze krachtbron is vreemd genoeg niet verwant aan de 1,5 liter van Toyota. Met een vermogen van 105 pk en een koppel van 140 Nm moet een gewicht van 1140 kilo worden voortbewogen. De prestaties zijn normaal te noemen, met een top van 160 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden. Het is belangrijk met de handgeschakelde vijfbak het toerental op niveau te houden en dat betekent redelijk veel schakelen voor goede prestaties. De pook zou gezien de lage positie wat langer mogen zijn.
Moderne automobilisten zijn verwend door het lage geluidsniveau van hedendaagse auto’s, maar de Terios laat vanaf zo’n 3500 toeren per minuut redelijk van zich horen. Ook op dit vlak zouden de technici eens even bij moederbedrijf Toyota in de keuken moeten kijken.
Tijdelijke prijsverlaging
Het gemiddelde brandstofverbruik valt met 1 op 11,5 niet tegen. De aanschafprijs helaas weer wel. Daihatsu zet de Terios vanaf 19.999 euro in de markt. Het duurste model, de 4WD Exclusive, kost 25.998 euro. Er is wellicht weinig directe concurrentie, maar de Suzuki SX4 heeft een vergelijkbare SUV-uitstraling en kost zo’n 4000 tot 6000 euro minder. Bovendien biedt Suzuki een aardige motorenkeuze, inclusief een diesel, en meer comfort en ruimte.
Overigens geldt er in de maanden juli en augustus bij de Daihatsudealers een zogenaamde summer sale. Dat betekent een tijdelijke prijsverlaging van 1000 euro.
Wie de uitstekende Sirion van Daihatsu kent en wellicht ook kennis heeft gemaakt met de Cuore en de grappige Copen, zal wat teleurgesteld zijn over de Terios. De auto lijkt net niet helemaal af. Met wat extra zorg voor onderstelafstemming, materiaalkeuze, de kwaliteit van de stoelen en het aanbieden van een dieselmotor kan Daihatsu veel meer uit de Terios halen, want aan zijn uitstraling zal het niet liggen!
Techniek
Daihatsu Terios
1.5 2WD Explore
Waardering
- stoere uitstraling, flink bagagevolume
- rijcomfort, dunne rugleuning stoelen voorin, hoge prijs
Techniek
Cilinderinhoud: 1495 cc; maximumvermogen: 77 kW/105 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel 140 Nm bij 4400 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,4 seconden; topsnelheid: 160 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4055 mm; breedte: 1695 mm; hoogte 1690 mm; wielbasis: 2580 mm; gewicht: 1140 kilogram; inhoud bagageruimte: 380-1626 liter; brandstoftank: 50 liter; Daihatsu Sirion 2WD Explore: 21.498 euro (tot eind augustus 20.498 euro).