Economie

Sligro dient klacht in over Euronext

AMSTERDAM (ANP) – Het groothandels– en supermarktbedrijf Sligro dient een klacht in bij Euronext over de verzending van zijn halfjaarbericht donderdag. Door een foutje van de beursorganisatie leek het of het bedrijf een winst van 2,8 miljoen euro had geboekt in het eerste halfjaar in plaats van 21,8 miljoen.

20 July 2006 17:22Gewijzigd op 14 November 2020 03:57

Om vijf minuten over acht verspreidde Euronext de rapportage van Sligro. Het beursbedrijf had het bericht eerst omgezet in een voor zijn eigen systemen geschikt verzendformaat. Tijdens het scannen zijn alle eentjes weggevallen, zei bestuursvoorzitter Abel Slippens van Sligro. Een winststijging van 16 procent leek daarom een toename van 6 procent.Persbureau Dow Jones was gealarmeerd en belde Sligro voor een verklaring. De winst zou minimaal 18,8 miljoen euro bedragen. Sligro was verrast door de melding. „We checken een bericht wel zes keer voordat het naar buiten gaat", aldus Slippens. Financiële markten reageren in een seconde op dit soort nieuws en daarom is nauwkeurigheid vereist.

Al snel bleek de fout bij Euronext te liggen. „We hebben ze gebeld en ze zeiden sorry". De schriftelijke klacht zal niet veel meer opleveren dan een mea culpa, beseft Slippens.

Euronext geeft toe een fout te hebben gemaakt, maar benadrukt dat die nog voor opening van de beurzen is hersteld. „Toen de beurzen open gingen, hadden handelaren de juiste informatie”, zei een woordvoerster. Wel vindt het beursbedrijf het erg vervelend een fout te hebben gemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer