Economie

Campina komt met gezondere melk

HAZERSWOUDE - De zuivelcoöperatie Campina gaat gezondere melk op de markt brengen. „Voortaan is er melk en er is Campinamelk.”

Redactie economie
13 July 2006 11:37Gewijzigd op 14 November 2020 03:56
HAZERSWOUDE – Vertegenwoordigers van onder meer Campina en het Wereld Natuur Fonds tekenden woensdag op de boerderij van melkveehouder Verkleij in Hazerswoude een akkoord waarin staat dat de zuivelcoöperatie gezondere melk op de markt gaat brengen. Fot
HAZERSWOUDE – Vertegenwoordigers van onder meer Campina en het Wereld Natuur Fonds tekenden woensdag op de boerderij van melkveehouder Verkleij in Hazerswoude een akkoord waarin staat dat de zuivelcoöperatie gezondere melk op de markt gaat brengen. Fot

De boerderij van melkveehouder Verkleij in Hazerswoude vormde woensdag het fraaie decor voor de presentatie. Alle topmannen van Campina waren vanuit het hoofdkantoor in Zaltbommel afgereisd naar het Groene Hart.„Emotioneel en inhoudelijk willen we ons onderscheiden van de rest”, aldus bestuursvoorzitter Tiny Sanders van Campina in de opgeruimde stal van boer Verkleij. „Iedere huisvrouw moet kiezen voor onze melk.”

Campina wil 10 procent van de foute verzadigde vetzuren uit alle consumentenmelk halen. Daarvoor in de plaats krijgt de melk meer onverzadigde vetzuren en een verdubbeling van de hoeveelheid gezond geachte omega 3-vetzuren.

De gezondere melk is vanaf volgend voorjaar te verkrijgen. Hij is wel duurder dan de melk die nu in de schappen ligt. Sanders kon niet aangeven of bijvoorbeeld de verpakking van de melk er anders uit gaat zien. „Het logo van Campina moet genoeg zijn. Dat straalt vertrouwen uit.”

Het zuivelbedrijf -een coöperatie met 7500 leden- werkt samen met het Wereld Natuur Fonds, Solidaridad en de Stichting Natuur en Milieu om de koeien ook groene soja in hun voer te geven. Vanaf de herfst gaat het om 10.000 ton soja, eind 2011 moet dat zijn opgelopen tot 150.000 ton.

Het gebruik van deze verantwoord verbouwde soja draagt bij aan het behoud van het tropisch regenwoud. In Latijns-Amerika kijken ze niet zo nauw bij het kappen van regenwoud om sojaplantages aan te leggen.

De soja van Campina komt zeker niet van dergelijke plantages. Bovendien krijgen de boeren een fatsoenlijke prijs voor hun waar. Sanders: „De verantwoordelijkheid stopt niet bij het eigen erf.”

Uiteindelijk moeten deze maatregelen het Campinamerk een extra impuls geven. Sanders vergeleek het met de vier poten van een koe. „Het moet authentiek, gezond, natuurlijk en duurzaam zijn.” De bestuursvoorzitter stak niet onder stoelen of banken dat hij als marktleider verder wil groeien. Nu zet Campina 200 miljoen liter melk per jaar in Nederland af, een marktaandeel van 17 procent.

De actie heeft wel als consequentie dat de winkelprijs van melk zal stijgen. Campina wil nog niet zeggen hoeveel meer een pak melk gaat kosten. Op dit moment woedt er een prijzenslag in het melkschap, waarbij enkele maanden geleden Aldi en Albert Heijn hun melkprijzen fors verlaagden. Een literpak van die melk kost rond de 40 cent.

Campina kan de verzadigde vetten in de melk verlagen door de koeien ander voedsel te geven. Het gaat om een gepatenteerde mix. Ongeveer 600 van de 7500 aangesloten boeren gaan ermee aan de slag.

Er komen twee verschillende melkstromen. Daarom gaat het zuivelbedrijf fors investeren in de fabrieken. Het is de bedoeling dat de gezondere melk uiteindelijk ook in de andere producten van Campina wordt gebruikt.

De koeien van Campina eten niet louter soja. Ook consumeren ze gras en mais. Verder moeten de koeien die de gezondere melk produceren vaker de wei in. Ongeveer 85 procent van de Campinakoeien graast van het voorjaar tot het najaar in de wei. Maar met de nieuwe voedingsgewoonte is het juist de combinatie van het nieuwe voer en de gang naar de wei die zorgt voor de nieuwe samenstelling van de melk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer