KPN onder vuur tijdens eigen rechtszaak
DEN HAAG (ANP) – KPN kreeg dinsdag de wind van voren tijdens een kort geding dat het concern zelf had aangespannen tegen de Nederlandse staat en de telecomwaakhond Opta. De toezichthouder en concurrenten leverden forse kritiek op KPN en beschuldigden het concern ervan het juridisch gevecht uitsluitend te gebruiken als publiciteitsstunt.
KPN wil met de rechtsgang een einde te maken aan een vermeende oneerlijke behandeling door de Opta. De onderneming moet naar eigen zeggen aan veel strengere regels voldoen dan de kabelaars, waardoor KPN onmogelijk de concurrentie kan aangaan. Hierdoor verliest het telecomconcern vele tienduizenden klanten aan de kabelbedrijven.Het gaat echter te ver om de Opta daar de schuld van te geven, betoogde advocaat E. Daalder namens de toezichthouder. Het groot aantal overstappers heeft KPN volgens hem deels aan zichzelf te danken. Het concern is pas laat begonnen met het aanbieden van internetdiensten zoals bellen en televisie en heeft daardoor een achterstand opgelopen op de kabelmaatschappijen. Maar de slagkracht van KPN is groot, aldus Daalder. Slechts drie maanden na de introductie van internetbellen heeft de onderneming al 100.000 klanten gewonnen.
Het verzet tegen de opstelling van KPN bleek dinsdag breder dan gedacht. Negen concurrenten (waaronder de belbedrijven Versatel, Tiscali, Orange en Priority Telecom) hebben zich op het laatste moment bij de staat gevoegd, omdat in hun ogen het grootste telecombedrijf van Nederland nog steeds een te machtige positie heeft. Sterker nog, zei advocaat M. Geus namens de negen bedrijven, KPN is bezig met „hermonopolisering". Door agressieve marketing en lage prijzen verwerft KPN langzamerhand een monopolie op markten als breedbandinternet en internetbellen. „KPN heeft enorme overnames gedaan. Geen enkele andere marktpartij was daartoe in staat", aldus Geus.
Financieel directeur Marcel Smit van KPN hield ondanks de felle kritiek vol dat zijn bedrijf met een urgent probleem kampt. „KPN wil investeren in een nieuw netwerk en in nieuwe diensten, maar hoe succesvol kun je zijn als je met een arm op de rug gebonden bent", vroeg hij zich af. „KPN mag zijn vaste telefonieklanten geen gratis televisie voor zes maanden aanbieden. Een kabelaar mag zijn breedband– en televisieklanten wel gratis telefonie aanbieden. Dat is een uiterst bedreigende ontwikkeling".
Smit wees de beschuldiging dat hij een publiciteitsstunt uithaalt van de hand. KPN heeft volgens hem een kort geding aangespannen omdat herhaalde pogingen om de ’oneerlijke behandeling’ aan te kaarten bij onder meer het ministerie van Economische Zaken en de Opta, zijn mislukt. „We werden altijd naar het volgende loket gestuurd".
Het concern zegt een snelle oplossing nodig te hebben, omdat het kampt met een „acuut probleem", aldus advocaat M. Leijten. Als voorbeeld haalde hij internetbellen aan. Kabelaars winnen volgens hem veel klanten met deze dienst, maar KPN kan de markt moeilijk betreden. Die markt is waarschijnlijk na medio 2007 verzadigd. „Daarom is KPN bezorgd en kan het niet wachten".
De ongelijke behandeling van KPN komt de consument duur te staan, vervolgde hij. „Dominante kabelmaatschappijen gebruiken de inkomsten uit kabeltelevisie om nieuwe markten te veroveren". De televisiekijker draait op voor de investeringen, aldus de KPN–raadsman.