Ondernemingsraad GM tegen alliantie
FRANKFURT (ANP/RTR) - De Europese ondernemingsraad van autoconcern General Motors (GM) is tegen een alliantie met branchegenoten Renault en Nissan.
De voorzitter van dit medezeggenschapsorgaan, Klaus Franz, vreest voor banenverlies, zo liet hij zaterdag optekenen in het vakblad Automotive News Europe.GM, Renault en Nissan voeren momenteel verkennende gesprekken over een mogelijke alliantie. General Motors produceert in Europa het automerk Opel. Volgens Franz heeft een samengaan negatieve gevolgen voor werknemers op de afdelingen ontwikkeling en productie. Bij zowel Opel als Renault is er sprake van overcapaciteit, zeker bij modellen die in grote aantallen worden gemaakt, aldus de voorman van de or.
Franz wil de Europese staalvakbonden bijeenroepen om de eventuele gevolgen van de potentiële alliantie te bespreken. Dat overleg moet binnen twee weken plaatsvinden, zei de voorzitter.
Het bestuur van het Amerikaanse autoconcern General Motors heeft vrijdag ingestemd met verkennende gesprekken met de branchegenoten Renault en Nissan over een mogelijke alliantie.
Een week eerder stelde de miljardair Kirk Kerkorian, die via zijn investeringsvehikel Tracinda een belang heeft van 9,9 procent in GM, voor dat Renault en Nissan een belang tot 20 procent in GM zouden kunnen kopen. Vorige week lieten de raden van bestuur van Renault en Nissan weten wel geïnteresseerd te zijn in een mogelijke samenwerking met de grootste autofabrikant ter wereld. Dan zou GM daartoe wel het initiatief moeten nemen.
„Wij gaan de discussie met het management van Renault en Nissan met een open vizier aan. We zijn benieuwd naar hun ideeën over hoe een alliantie tussen onze ondernemingen zou kunnen werken tot wederzijds voordeel”, aldus een verklaring van GM- bestuursvoorzitter Rick Wagoner. Volgens bronnen rond de zaak heeft Wagoner op vrijdag een ontmoeting met Carlos Ghosn, de topman van Renault en Nissan, om over de alliantieplannen te praten.
GM (met onder meer de merken Chevrolet, Cadillac, Saab, Opel en Hummer) is op dit moment bezig met een omvangrijke herstructurering, waarbij in Noord-Amerika meer dan 30.000 werknemers worden ontslagen en negen autofabrieken en drie assemblagefaciliteiten worden gesloten. Vorig jaar draaide het concern uit Detroit een verlies van 10,6 miljard dollar (8,8 miljard euro) door een almaar dalende autoverkoop en torenhoge pensioen- en ziektekostenverplichtingen.
Deze reorganisatie blijft de eerste prioriteit, aldus de autofabrikant. Ook de herstructurering van het in surseance verkerende Delphi, de belangrijkste toeleverancier en voormalig dochterbedrijf van GM, blijft de aandacht vragen. Verder is GM op het moment bezig met de verkoop van een meerderheidsbelang in zijn financieringstak General Motors Acceptance Corp. (GMAC). Dat zou ongeveer 14 miljard dollar (11,7 miljard euro) moeten opleveren over een periode van drie jaar.
Een belang van 20 procent in GM zou circa 3 miljard dollar (2,5 miljard euro) kunnen kosten. Als de alliantie tussen GM, Nissan en Renault daadwerkelijk doorgang vindt, hebben de drie bedrijven een gezamenlijk marktaandeel van 15 procent en een totale wereldwijde verkoop van 15 miljoen wagens.
Het Franse Renault werkt sinds 1999 samen met het Japanse Nissan. Renault bezit 44 procent in Nissan en de Japanners hebben een belang van 15 procent in Renault. De Franse overheid heeft ook een belang van 15 procent in Renault. Zij gaf vorige week al haar goedkeuring aan de alliantiegesprekken met GM.