Albert Heijn zet de radio uit
ZAANDAM (ANP) - Supermarktketen Albert Heijn zet de radio in de 84 winkels in Zuidwest-Nederland uit. De grootgrutter had de muziek in oktober vorig jaar al uitgezet in ongeveer 70 vestigingen in het noorden van het land.
Een woordvoerster van Albert Heijn verklaarde donderdag dat het stoppen van de muziek in winkels nog in de testfase verkeert. „We hebben ruim 700 winkels, en in ongeveer 150 vestigingen is er geen muziek meer te horen.”Het is afwachten hoe klanten en werknemers op de stilte reageren. Uit eerdere onderzoeken van Albert Heijn is gebleken dat winkelbezoekers de muziek, die maandelijks wordt ververst, nauwelijks waarderen. Slechts een kwart van de ondervraagden gaf aan muziek wel prettig te vinden, een kwart vond het irritant en de helft maakte het niet zo veel uit.
Als Albert Heijn de muziek in zijn filialen uitbant, kan dat kostenbesparingen opleveren. De supermarkt moet jaarlijks veel geld overmaken naar SENA, de organisatie die vergoedingen voor zogenoemde naburige rechten van platenproducenten en artiesten incasseert. Albert Heijn wil niet zeggen hoeveel geld daarmee is gemoeid.
Moederbedrijf Ahold wil 46 Topssupermarkten in het noordoosten van de Amerikaanse staat Ohio verkopen. Dat heeft het supermarktconcern vrijdag bekendgemaakt. Financieel adviseur William Blair & Company is in de arm genomen om gesprekken met de potentiële kopers te coördineren.
De 46 winkels bevinden zich in Greater Cleveland, Akron, Youngstown en Norwalk. Er werken circa 3800 mensen. Ahold ziet deze regio niet langer als deel van de kern van het marktgebied van Tops. Dit ligt in New York en Pennsylvania.