Airco flink belastend

Lange tijd was hij voorbehouden aan dure bolides. De airco waait echter meer en meer over naar goedkope modellen. Het systeem heeft dan ook veel pluspunten: ’s zomers voorkomt het plakkende lijven, ’s winters doet het beslagen ramen opklaren. Bovendien heeft een koele automobilist een betere concentratie en een snellere reactietijd. Goed onderhoud blijkt echter noodzakelijk. Om schade aan milieu, lijf én portemonnee te beperken.

7 July 2006 08:32Gewijzigd op 14 November 2020 03:54

Een autoairco bestaat uit een gesloten systeem waarin een koudemiddel circuleert. Meestal is dat het R134a. Hoewel dat milieuvriendelijk is, levert het wel een aanzienlijke bijdrage aan het broeikaseffect. Ontsnapt door een lek al het koudemiddel uit de airco, dan komt er evenveel broeikasgas vrij als bij een rit van 6000 kilometer.Overigens hoeven bezitters van een aircosysteem zich geen zorgen te maken als er bij warm weer een klein plasje onder hun wagen ligt; dat is in negen van de tien gevallen condenswater dat uit de airco-installatie is gedruppeld.

Een tweede kritische kanttekening bij de airco is dat hij altijd energie kost. Hij vraagt zo’n 7 pk van het motorvermogen en consumeert daardoor ook brandstof. Hoeveel extra kosten dat met zich meebrengt, hangt af van de stand waarop de airco staat en hoe vaak hij wordt ingeschakeld. Vooral bij extreme hitte en direct na het inschakelen vreet het ding energie. Daar komt bij: hoe slechter de staat van onderhoud van de installatie, hoe hoger het verbruik en de milieubelasting.

Wie zijn airco niet regelmatig inschakelt, loopt verder het risico dat er schimmels en bacteriën in de installatie gaan woekeren. Gecombineerd met de vieze lucht die dat met zich meebrengt, levert dat een ongezond en onaangenaam klimaat op in de auto.

Periodieke controles
Met het oog op de invloed op milieu, portemonnee en gezondheid hameren organisaties als het ministerie van Verkeer, Ruimtelijke Ordening en Milieu, Bovag en ANWB op het belang van periodieke controles. Van het ministerie mogen alleen ondernemingen die erkend zijn door het STEK (Stichting Erkenningsregeling van het Koeltechnisch Installatiebedrijf) zich bezighouden met het afvullen van airco’s, omdat zij „de deskundigheid in huis hebben om verantwoord met het milieugevaarlijke koudemiddel om te kunnen gaan”, aldus een woordvoerder.

Wellicht dat in de toekomst ook niet-STEK-gecertificeerde bedrijven aan de airco mogen sleutelen. Het klinkt raar, maar het gebruik van kooldioxide -dat gezien wordt als de belangrijkste veroorzaker van het broeikaseffect- in airco’s zou wel eens een belangrijke doorbraak kunnen betekenen. Het opwarmingseffect van CO(in2(, gemeten over honderd jaar, is namelijk 1300 keer kleiner dan dat van R134a. Bovendien betekent de toepassing in airco’s een zinvolle recycling van kooldioxide dat al is geproduceerd en in de atmosfeer zit.

Ook in technisch opzicht biedt het gebruik van kooldioxide als koudemiddel interessante perspectieven. Zo kan de aandrijving van een dergelijk aircosysteem met veel minder energie (motorvermogen en brandstof) toe.

Gebruiktips

Lees het instructieboekje van de airco.

Regel periodieke controles. Laat de installatie in ieder geval één keer per jaar checken.

Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem uit zodra de auto op temperatuur is.

Zet de airco wel minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van afdichtingen en voorkomt vieze geurtjes door condens-, bacterie- en schimmelvorming.

Open voor vertrek deuren of ramen als de auto erg warm is of rijd even kort met de ramen naar beneden zonder de airco in te schakelen. Als het systeem aanstaat, houd dan ramen altijd gesloten.

Zet de airco niet te koud. De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot, wat tot verkoudheid kan leiden.

Schakel de airco ook (kort) in wanneer de ramen beslagen zijn. Het systeem haalt vocht uit het interieur.

Zet de airco af voordat de motor uitgaat. Dit voorkomt condensvorming.

Voorkom verstopping door de luchtinlaten vrij van blad en vuil te houden.

Zet de airco uit wanneer de auto hard moet werken (met een caravan of in de bergen). Dat scheelt vermogen.

Bron: STEK

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer