Economie

Warm zomerweer stuwt verkoop supers

AMSTERDAM (ANP) - Het warme zomerweer legt de supermarktbranche geen windeieren. De traditionele zomerproducten vinden gretig aftrek, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdag.

5 July 2006 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 03:54

Volgens de brancheorganisatie levert warm weer de supermarkten een extra weekomzet op van 10 miljoen euro.Die inkomsten komen voor een belangrijk deel uit grotere verkopen van echte zomerproducten, zoals frisdranken en benodigdheden voor de barbecue. „Dat soort producten vliegt de winkel uit”, aldus een woordvoerster van het CBL. Bij supermarktketen Albert Heijn zien ze de verkoop van water dezer dagen zelfs verdubbelen.

Daarnaast wordt de barbecue steeds vaker aangestoken. „Daar kun je niet omheen”, aldus het CBL. „Mensen gaan steeds gemakkelijker om met de barbecue.” Door het goede weer ligt de verkoop van briketten dit jaar al hoger dan in heel 2005, aldus een zegsvrouw van Albert Heijn.

De barbecue doet ook niet uitsluitend dienst om een hamburger klaar te maken. Consumenten bereiden in de tuin tegenwoordig volwaardige maaltijden met niet alleen vlees, maar ook diverse soorten vis, gegrilde groenten en aardappelen. De CBL-woordvoerster: „Nederlanders zijn meer met hun gezondheid bezig en dat zie je ook terug als je kijkt wat er op dat barbecue ligt.” Omdat mensen met het warme weer geen uren in de keuken willen doorbrengen, verkopen supermarkten meer voorverpakte producten. „De klant wil geen krop sla, maar een zakje kant-en-klare slamix.” Daarop maakt de supermarktbranche hoger marges, wat ook een deel van de omzetimpuls verklaart.

Bij webwinkel Wehkamp lopen de zomerproducten „als een trein”, zo liet een woordvoerster weten. Het internetwarenhuis verkoopt veel meer ventilatoren, zwembaden en badmode dan normaal. Wehkamp zegt op de hausse in te spelen door vooraf meer van dat soort producten in te slaan.

Telefonisten bij internetwarenhuis Otto, dat zich voornamelijk richt op mode, waren gisteren druk met het opnemen van bestellingen van bikini’s en korte broeken. „Men slaat nog even de nodige spullen in vlak voor de vakantie. Daarbij hebben ze geen zin om in de warmte naar de winkel te gaan”, zei een woordvoerster.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer