R. H. de Boer (Verkeer en Waterstaat)
Het zal de 53-jarige Rotterdammer R. H. (Roelf) de Boer weinig moeite kosten om ’goede doelen’ te vinden voor de miljarden die worden vrijgemaakt voor het verkeersbeleid. De rasechte ondernemer en overtuigde automobilist gaat driftig investeren in asfalt.
Onlangs hamerde De Boer, momenteel voorzitter van de Kamer van Koophandel in Rotterdam, nog op het belang van de A4-Midden Delfland, een project dat al jarenlang wordt opgehouden door politieke twisten en juridische kwesties. Ook andere snelwegen rond Rotterdam moeten, zijns inziens, worden verbeterd en uitgebreid. „De stad mag geen genoegen nemen met de mededeling van de minister dat daar de komende tien jaar geen geld voor is”, zei hij.
Toch ligt de achtergrond van deze man, die de burger het kwartje van Kok mag gaan teruggeven, niet in de eerste plaats op de weg, maar in het water. De Boer is een man van de binnenvaart. Al dertig jaar lang is hij een bekend gezicht in de Rotterdamse wereldhaven. Hij is de eerste minister van Verkeer en Waterstaat die afkomstig is uit de wereld van de binnenvaart.
Na zijn hbs werkte De Boer acht functies af bij de Koninklijke Nedlloyd Groep en werd hij in 1984 directeur bij FurnessScheepvaart&Agentuur. Vijf jaar later leidde hij een forse reorganisatie bij LehnkeringLogistics, waar hij drie Rotterdamse ondernemingen integreerde. Vanaf 1999 staat hij aan het roer bij de holding van duwvaartrederij EWT. Daarnaast is hij dus voorzitter van de Kamer van Koophandel.
Na de eclatante verkiezingsoverwinning van Leefbaar Rotterdam met lijsttrekker Pim Fortuyn maakte De Boer als KvK-voorzitter al duidelijk dat hij niet alleen een brave borst is, maar vooral ook een aanpakker. „Het politieke toneel is stevig gewijzigd, maar dat mag geen aanleiding zijn voor eindeloze onderhandelingen”, waarschuwde hij eind maart in het Rotterdams Dagblad. „In deze regio moet veel gebeuren en daar is daadkracht voor nodig.”
Inmiddels heeft De Boer de overstap gemaakt van de VVD naar de Lijst Pim Fortuyn. Daar staat hij vooral te boek als een doener. Fortuyn zelf had groot vertrouwen in ondernemers, en dus is dat vertrouwen er ook bij zijn partijgenoten.
De voormalige kapitein bij het Korps Mariniers hield zich overigens lang niet alleen bezig met geld verdienen. Hij zette zich ook in voor zijn sector. Zo was hij enige tijd voorzitter van de overkoepelende expediteursorganisatie Fenex, bestuurder van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) en van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).