Warmte stuwt verkoop supermarkt
AMSTERDAM (ANP) – Het warme zomerweer legt de supermarktbranche geen windeieren. De traditionele zomerproducten vinden gretig aftrek, aldus dinsdag het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Volgens de brancheorganisatie levert warm weer de supermarkten een extra weekomzet op van 10 miljoen euro.
Die inkomsten komen voor een belangrijk deel uit grotere verkopen van echte zomerproducten, zoals frisdranken en benodigdheden voor de barbecue. „Dat soort producten vliegt de winkel uit", aldus een woordvoerster van het CBL. Bij supermarktketen Albert Heijn zien ze de verkoop van water dezer dagen zelfs verdubbelen.Daarnaast wordt de barbecue steeds vaker aangestoken. „Daar kom je niet omheen", aldus het CBL. „Mensen gaan steeds gemakkelijker om met de barbecue". Door het goede weer ligt de verkoop van briketten dit jaar al hoger dan in heel 2005, aldus een zegsvrouw van Albert Heijn.
De barbecue doet ook niet uitsluitend dienst om een hamburger klaar te maken. Consumenten bereiden in de tuin tegenwoordig volwaardige maaltijden met niet alleen vlees, maar bijvoorbeeld ook diverse soorten vis, gegrilde groenten en aardappelen. De CBL–woordvoerster: „Nederlanders zijn meer met hun gezondheid bezig en dat zie je ook terug als je kijkt wat er op dat barbecue ligt". Omdat mensen met dit warme weer geen uren in de keuken willen doorbrengen, verkopen supermarkten meer voorverpakte producten. „De klant wil geen krop sla, maar een kant–en–klaar zakje". Daarop maakt de supermarktbranche hoger marges, wat ook een deel van de omzetimpuls verklaart.