Oplages van alle dagbladen dalen
AMSTERDAM - De oplages van alle kranten zijn in het eerste kwartaal van 2006 gedaald. Vooral de oplage van de nieuwe combikrant AD liep scherp terug.
Dit blijkt uit dinsdagmorgen gepubliceerde cijfers van het oplage-instituut HOI.AD Nieuwsmedia, een joint venture van PCM en Wegener waarin het Algemeen Dagblad en enkele regionale kranten vorig jaar zijn ondergebracht, heeft de oplage in het eerste kwartaal van 2006 met 10,2 procent zien afnemen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2005. De betaalde kernoplage kwam uit op 464.032, terwijl dit een kwartaal eerder nog 516.586 was.
De daling komt mede door een halvering van de losse verkoop in het eerste kwartaal van 2006 vergeleken met het laatste kwartaal van vorig jaar, maar ook het aantal abonnees daalde.
AD Nieuwsmedia kondigde vorige week vrijdag aan 75 banen te schrappen, mede vanwege een daling van de oplage, maar ook vanwege een tegenvallende advertentiemarkt. Wegener heeft een belang van 37 procent in de joint venture.
De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, zag de oplage in het eerste kwartaal van 2006 teruglopen met 5,2 procent naar ruim 638.000. Op jaarbasis daalde de oplage met 4,8 procent. De zondagseditie van de krant wist de oplagedaling op kwartaalbasis te beperken tot 2,1 procent.
De daling van de oplages gaat geen krant voorbij. Trouw leverde 3500 abonnees in en kwam uit op 95.000. De Volkskrant ging terug van 275.360 in het vierde kwartaal vorig jaar naar ruim 259.000 nu.
NRC Handelsblad raakte 12.000 abonnees kwijt tot 223.810. Opvallend is dat de webabonnementen van Volkskrant en NRC een sterke stijging vertonen. Het aantal webabonnees van de Volkskrant verdubbelde naar ruim 22.000.
Ook het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad slaagden er niet in hun abonneebestand op peil te houden. De betaalde kernoplage van het RD liep terug van 56.547 naar 55.748. Het ND moest 800 abonnees inleveren en kwam uit op 32.458.