Economie

Kleine kanalen beter benutten voor vrachtvervoer

TILBURG (ANP) – Door het vrachtvervoer op kleine kanalen beter te benutten, kunnen per jaar ongeveer 185.000 vrachtwagenritten worden bespaard. Dat zeggen enkele Nederlandse en Vlaamse vervoerders die hun krachten hebben gebundeld in het project Waterslag.

30 June 2006 16:16Gewijzigd op 14 November 2020 03:53

De ondernemers willen een duwbak aan een binnenvaartschip koppelen om zo de vrachtcapaciteit te verdubbelen. Door gebruik te maken van de duwbak is het volgens de Waterslagpartners niet nodig om kanalen te verbreden en te verdiepen.Doordat per schip meer vracht kan worden vervoerd, kunnen de vervoerstarieven omlaag, redeneren de partners. Daardoor zou het kanaal weer interessant worden voor de vele bedrijven die langs kleine kanalen liggen. Uit een eerste marktanalyse blijkt dat er in Zuid–Nederland en Vlaanderen meer dan 2,5 miljoen ton vracht en 14.000 containers van de weg naar het water zouden kunnen.

Een van de problemen die de vervoerders zijn tegen gekomen, zijn de sluizen in de kanalen. Vooral in Vlaanderen zijn deze vaak klein waardoor een binnenvaartschip met duwbak de sluis niet zou kunnen gebruiken. Om dat probleem op te lossen moeten de duwbakken worden voorzien van een eigen aandrijving, zodat ze apart door de sluis kunnen.

In Vlaanderen zou de waterslagcombinatie ingezet kunnen worden op de Dender tot Aalst, het kanaal Leuven–Dijle en de Kempense kanalen. In Nederland betreft het de Zuid–Willemsvaart, het Beatrixkanaal, het Wilhelminakanaal en het kanaal Wessem–Nederweert.

De combinatie wil de eerste proefvaarten met de duwbakken in de tweede helft van 2007 houden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer