Tholen bezorgd over veiligheid op Schelde-Rijn
SINT MAARTENSDIJK - Gemeenten rond het Schelde-Rijnkanaal maken zich zorgen over de veiligheid op de waterweg. Burgemeester W. Nuis van de gemeente Tholen stelt het onderwerp aan de orde als minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) volgend weekeinde Sail Sint Annaland bezoekt.
Nuis deed die toezegging donderdagavond in de raad nadat CU-raadslid Van de Sande de kwestie aan de orde had gesteld. Zijn fractie maakt zich grote zorgen over de veiligheid op het water, nu een Europees voorstel op tafel ligt waardoor het niet langer mogelijk zou zijn om de lading van een schip af te lezen uit de papieren.Van de Sande vindt dat een „kwalijke zaak” als straks op deze manier niet meer duidelijk is wat een schip vervoert. Door de wens van de EU om de regels in de lidstaten gelijk te trekken, verslechtert de situatie in Nederland. „Merkwaardig”, oordeelt het CU-raadslid. Veel burgemeesters rond het Schelde-Rijnkanaal zouden zich zorgen maken. De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie heeft al eerder vragen gesteld over de kwestie.
Volgens burgemeester Nuis is de regionale brandweer bezig met het actualiseren van het rampenbestrijdingsplan voor de druk bevaren scheepvaartroute. Er is volgens hem geen reden voor extra ongerustheid.
Ook het huidige rampenplan biedt voldoende zekerheden voor een snelle en doeltreffende bestrijding. „Ik stuur echter niet graag een brandweerman een schip op als ik niet weet waaruit de lading bestaat.”
Juist de controle op de lading van de schepen is het punt van de discussie. Het KLPD beschikt in de huidige situatie over onvoldoende bevoegdheden om aan boord handhavend op te treden. Een directe oplossing ligt niet in het verschiet, mede omdat ook België partij is. Nieuwe wetgeving inzake veiligheid over water is er in de maak, maar is voorlopig uitgesteld tot begin volgend jaar.
Nuis sprak van een complexe keten. „De te maken afspraken hebben een grensoverschrijdend karakter en er zijn diverse gemeenten en provincies bij betrokken. Met voor België als bijkomende factor dat de nationale wetgeving ook moet worden goed gekeurd door de federatieve regering van Vlaanderen.”
Recent werd op het Schelde-Rijnkanaal een drie dagen durend onderzoek gehouden naar mogelijke transportrisico’s en naar de registratie van ladingen. Van de Sande wilde duidelijkheid over de uitkomsten van het op last van Verkeer en Waterstaat ingestelde onderzoek. Nuis kon die duidelijkheid nog niet geven. Volgens hem ligt het rapport op dit moment bij minister Peijs. In oktober komt ook de Tweede Kamerfractie van de PvdA naar de regio, om de situatie in ogenschouw te nemen.